Skjenegge og Vardeggene (26.07.2018)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Tyinholmen (1,100m)
Endpoint Tyinholmen (1,100m)
Ascents Skjenegge (1,607m) 26.07.2018
Skjenegge Nordvest (1,575m) 26.07.2018
Utsikten/Tyinholmen (1,487m) 26.07.2018
Vardeggene (1,544m) 26.07.2018

Lang og tung alenetur i kupert terreng med mye stein. Særlig stien gjennom Vennisstøldalen går i mye ur.
Starter fra Tyinholmen og følger godt merket sti til Utsikten/Tyinholmen. Det er nydelig utsikt hele veien opp, særlig mot Falketind/Uranos-området. Videre etter mer spredt varding til Nordvestre Skjenegge, og endelig uten merking til Skjenegge.
Fortsetter bratt ned til stien mellom Fondsbu og Yksendalsbu. Følger T-ene forbi Dryllin og ned i Vølodalen og opp på Vardeggene. Ved 1380-vatnet dreier jeg sørover og opp på høyeste, 1544 moh.
Retur etter samme råk helt tilbake til Eidet. Blir skikkelig sliten på slutten og turen ut Vennisstøldalen blir særs tung.
Jeg treffer på mye tamrein, noen ryper, to tårnfalker og 8 fjellvandrere på turen.

Fra Utsiktenstien mot Tyinholmen. Fjellene er fra venstre: Breidkvamsnosi, Hjelledals- og Koldedalstinder. Lengst til høyre stikker Falketind så vidt opp.
Uranostindene dukker opp bak Torshammaren.
Knoppfjellrapp.
Fra Skjenegge, 1607 moh., mot fra venstre: Falketind, Stølsnostinder, Hurrungane og Uranostinder.
Det er like før det bikker ned mot Dryllin. Galdeberget til venstre og Torfinnstindane til høyre.
Kvitskardtinden.
Torfinnstindane.
Over Dryllin og inn i Jotunheimen.
Pust i bakken før den bratte nedstigninga til Vølodalen. Vi ser Kvitskardtinden og Torfinnstindane.
Toppvarden på Vardeggene, 1544 moh. Bak fra venstre: Galdeberget, Slettmarkpiggen, Slettmarkhøer og Svartdalspigger.
Jeg hadde selskap av mange av disse på turen.
Dyregrav i stikanten ved Dryllin.