Valfjordnæringen Sør (19.07.2011)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Valfjordnæringen Nord (296m) 19.07.2011
Valfjordnæringen Sør (363m) 19.07.2011

19/7-2011 Vi 3 kom med hurtigbåten fra Havøysund til idylliske ROLFSØY i flott vær. Ordnet oss skyss med Jan Magne Olsen til Sørkjosen innerst i Valfjordbotn. Satte bagasjen fra oss hos to hyggelige damer før vi tok fatt på ryggen opp til høyde 296 moh. Utrolig lettgått i kort gress og litt småstein. Måtte litt ned i en dal og krysse på østsiden av det lille vannet. Fortsatte videre opp til varden på toppen. Vi nøt vidstrakt utsikt over storhavet, mens fønvinden rev og sleit i klærne. På returen gikk vi ned i dalen ved Stoppefjordvatna. Det er gode fiskevann i den frodige dalen-skulle gjerne ha prøvd noen kast.! Etterpå hadde vi god tid til omvisning på øya med Jan Magne. Han driver butikk, er postmann og har overnatting. Kunne b.l.a fortelle at her er mye gås og hare. Her ligger også et av landets største fiskemottak. Neste stopp INGØYA.
Lengde 8,9 km - Tid 2 timer 15 min t/r - 630 hm -Luftlinje fra bilen 3,8 km..