Tåketur til Nordre Sålekinna - høyest i Os (Hedmark) (24.08.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-plass nord for Øversjøen (820m)
Endpoint Samme (820m)
Ascents Nordre Sålekinna (1,595m) 24.08.2018 12:52
Visits of other PBEs Øversjødalen - Narbuvoll bomveg (780m) 24.08.2018 09:55
Øversjøen nord parkering (820m) 24.08.2018 10:17

Dag 4 på kommunetopp-turné med Stig

Etter den flotte turen til Storviglen i går, kjørte vi strake vegen til overnatting på Malmplassen i Tolga for å være nær utgangspunktet for dagens tur til

Nordre Sålekinna - kommunetoppen i Os (Hedmark)
Vi kjørte FV 26 gjennom Holøydalen og tok av mot venstre inn på Øversjødalsvegen like etter Ellefsplass . Veien går langt innover Øversjødalen. Passerte Øversjødalen - Narbuvoll bomveg og tok av mot høyre etter knappe 3 km ned til gården Øversjøen som ligger ved nordenden av Øversjøen. Parkering i god avstand fra gård og tun på Øversjøen nord parkering.

Bomveg kr. 30 i kontanter til Øversjøen gård
Fint tilrettelagt parkering litt før gården Øversjøen

Været var dessverre ikke det beste denne dagen. Lett regn som heldigvis ga seg etter relativt kort tid. Verre var det med tåken som lå tett over Sålekinna og de andre toppene i området. I følge Yr.no skulle den lette utover formiddagen, men det varslet slo dessverre ikke til.

Vi fulgte godt merket og vedlikeholdt sti oppover i småskogen forbi Gjertrudvollen og videre oppover på nordsiden av Store Gravskarbekken til ca 1125 moh. Stien så ut til å fortsette mot den mer markerte Sålekinntoppen 1591 som er 4 meter lavere enn nord-toppen. Vi forlot nå stien, og ga oss i vei direkte mot dagens mål.

Her trodde vi det gikk av sti mot toppen, men det viste seg snart å være feil. Stiene her er kun et dobbeltspor mot Sålekinntoppen. Foto Stig

Fint og lettgått terreng oppover mot ca. 1300 m der steinuren begynner. På grunn av tåken fikk vi ikke full oversikt over terrenget. Det ble derfor til at vi strevde oss gradvis oppover i sleip og glatt steinur, noe som tok adskillig tid. På nedoverturen fant vi en mye bedre rute vel 100 m lenger mot nordvest. Her var det fine gressbakker nesten hele veien. GPS der en finner starten på gressbakken 32V 631251 6904421 1340 moh.

Bilde fra turen ned igjen. Gressletten som bør følges viser midt i bildet fra venstre mot høyre som en brun stripe med en lysere stripe bak

Omsider oppe på topp-området lå tåken tett med meget begrenset sikt. Vi gikk først bort til varden med turbok og navneskilt. GPS her 632011 6904681.

Den største, "offisielle" varden på Nordre Sålekinna. Bildet ble tatt mens tåken lettet et kort øyeblikk!
Stig tok bilde av meg ved varden .....
 .... og jeg tok av Stig!

Statens Kartverk oppgir koordinatene 631987 6904711 for Nordre Sålekinna. Dette punktet ligger ca 40 m NNV for varden. PB-koordinatene ligger enda noen meter lenger mot NNV ( 631981 6904717). Vi gikk bort til dette området, men her var det absolutt ingen markering og ingenting som tydet på at det skulle være høyere her enn ved varden. Det var ikke mulig å bedømme hvor høyeste punkt ligger visuelt og med vanlig tur-GPS, men varden er en god kandidat. Velger å flytte PB-koordinatene hit. Det kommer vel etterhvert en oppdatering fra Kartverket når nye kart med 1 m koter foreligger.

Stig markerer stedet for Kartverkets høyeste punkt
Her ligger Kartverkets koordinater. Tviler på at dette er på høyeste punkt ....

Topp-området var ikke noe blivende sted i tåken og kraftig vind. Stig fant et flott rastested litt nedenfor og øst for varden. Her spiste vi niste og ventet på at tåken skulle forsvinne. Planen om å fortsette sørover mot Sålekinntoppen ble droppet. Etterhvert ble det så kaldt at vi valgte å gi opp og returnerte tilbake til bilen slik GPS-sporet viser.

Stig fant denne flotte rasteplassen øst for varden
På vei nedover kom vi under tåkebeltet som ble liggende over toppene så lenge vi var i området
Fint landskap! Utsikt mot Holøydalen i NV
Utsikt sørover mot Langsjøen
 ... og jamen klarnet det ikke opp også over Elgspiggen 1604 mot sørvest!
På slutten av turen ble været kortvarig ganske bra. Nordre Sålekinna mot venstre, sørtoppen 1591 mot høyre Foto Stig

Takk for turen, Stig! En ny kommunetopp og kremtopp med høy PF er i boks for oss begge!

Gressbakke

Written by BjørnF 30.08.2018 07:40

Jeg var heldigere enn dere, hadde godvær på tur opp så jeg kunne se gressbakken, gikk nærmest ikke i ur i det hele tatt opp. Hadde en stri kuling på toppen så jeg skiftet klær på samme fine rasteplass. Optimistisk tok jeg meg ned i skaret for å gå til sørtoppen, men regnet kom og jeg svingte ned. Hadde vært mye lurere å følge gressbakken som var fin å gå.