Flott tur til Storviglen - høyest i Røros (23.08.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Feragen (660m)
Endpoint Samme (660m)
Ascents Storviglen (1,561m) 23.08.2018 13:50
Visits of other PBEs Femundsmarka nasjonalpark (900m) 23.08.2018 09:30
Feragen parkering (660m) 23.08.2018 09:35
Ljøsnåvollen seter (760m) 23.08.2018 10:23

Dag 3 på kommunetopp-turné med Stig

Etter en heller våt tur til Elgåhogna i Engerdal og påfølgende luksus-overnatting i Røros i går, var Stig og jeg klar for en ny tur - denne gangen til kommunetoppen i Røros

Storviglen
Etter ca. 30 min kjøring østover fra Røros tok vi av mot høyre på grusvei ned til Feragen ved nordenden av vakre Femunden der vi parkerte på anbefalt sted Feragen parkering, og gjorde klar syklene. Værmeldingene for dagen var bra - lettskyet og ingen nedbør. Flott å sykle de 12 km på bra grusvei inn til idylliske Ljøsnåvollen seter der vi ankom ca. 45 min etter start.

Ljøsnåvollen sæter. Bygningen er fra 1700-tallet, og seteren er fortsatt i drift i sommersesongen!

Vi fulgte den gode, T-merkete stien oppover i småskogen til ca. 900 moh der terrenget ble mer åpent og vidde-preget. Ganske nær Ljøsnåvollen gikk vi opp en orrhøne med en flokk halvvoksne unger. Ellers så vi ingen tegn til dyreliv i området. Jevn og behagelig stigning oppover på NV-siden av elven Ljøsnaa til terrenget flater ut oppe på flaten mellom Støvelskaftet 1282 og Storviglen.

Nydelig terreng oppe på ca. 900 moh i overgangen småskog- vidde
Lettgått og fint oppover langs Ljøsnåa!
Fin og lettgått sti på sandgrunn oppe i høyden
Stig nyter dagen og turen. Femunden med kjente og kjære fjell i bakgrunnen

Vi tok av fra T-stien oppe på det flate området. Herfra er det bare vel en km og 300 hm til toppen. Vi søkte mot gresskledde flater og unngikk stort sett å gå i ur det aller meste av dette strekket.

Stor og flott, men endel sammenrast varde på toppen av Storviglen. Kartverket oppgir koordinatene 32V 657403 6937935 "Fot firkantbolt". Min GPS samsvarte godt med disse koordinatene ved selve varden, men der så jeg ingen firkant-bolter. Derimot var det to firkant-bolter på en fjellrygg noen meter sør for varden, men disse ligger lavere enn der varden er bygget. PB-koordinatene lå på et klart lavere sted ca. 20 m SV for varden. Korrigeres.

Den noe sammenraste varden på Storviglen. En av firkantboltene skimtes til høyre for varden
En meget godt fornøyd Stig på Røros høyeste!
Når en er to på tur blir det bilder ved varden!

Etter en god pause på toppen, retur omtrent samme rute som vi kom opp.

Upåklagelig utsikt fra toppen!
Mot Femunden

Jeg bevilget meg en halvtimes pause på Ljøsnåvollen seter der vertinnen vartet opp med herlig, hjemmelaget rømmegrøt. Hun kunne fortelle at området er vinterbeite for en reinsdyrstamme, og at det også er observert moskus utvandret fra Dovre-stammen her.

Sykkelturen ned igjen gikk lettere enn oppoverturen, og var ren nytelse. Tilbake ved bilen etter en flott tur til en ny multi-listetopp (bl.a. kommunetopp, Kremtopp, Nasjonalparktopp og høy PF topp), meget godt fornøyd med dagen. Igjen takk for turen og hyggelig turfølge, Stig. Fint at du fant ut at det var lurt å ta denne toppen når vi først var i området rundt Femunden!

Ljøsnåvollen var eit eventyr

Written by bakken59 28.08.2018 23:57

Så fint at de fekk fint vêr på Storviglen! Vi hadde sommarsnø hugsar eg. Men vi overnatta på Ljøsnåvoll, og det var ei stor oppleving! Autentisk og vakkert!