Stranda/Sykkylven: Saurdalsnibba og Bolten (26.08.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Liasætra (420m)
Endpoint Liasætra (420m)
Ascents Saurdalsnibba (1,343m) 26.08.2018 13:11
Bolten (1,158m) 26.08.2018 14:22
Visits of other PBEs Liasætra Parkeringsplass (420m) 26.08.2018 11:22

En fremragende og særs flott tur tross litt vekslende skydekke med alle spektre fra småregn, sol, sludd og hagl. Spesielt var Saurdalsnibba en mye flottere topp enn jeg hadde forventet tatt i betraktning det "nabolaget" som den befinner seg i. Bolten har det nå litt i navnet, en rund noe anonym sak som ligger midt i smørøyet av tinder i vakre Habostaddalen.

Grei sti opp i Åndalen, og deretter en meget fin og lettgått runde. Først den flotte østryggen opp til Saurdalsnibba, og deretter enkelt ned i Åndalen før ca 230 hm opp til Bolten. Det var endel våte svad på vei ned fra Bolten igjen, men bortsett ca 100 meter vi fikk ekstra for å finne en bedre vei, så gikk det meget greit å finne en fin rute ned til vi traff stien som kom fra dalen igjen.

Glimrende tur i godt selskap og egentlig meget heldige med det noe ustabile været som har vært i dag.

Med på turen, Bjørn Stølen (Bastolen)

Østryggen mot Saurdalsnibba
Østryggen mot Saurdalsnibba. Åndalen, Habistaddalen og Storhornet sees i bakgrunnen
Meget flott lite felt med Konglomerat på ryggen, med flotte fargespektre
Saurdalsnibba mot Brekketindane som ikke helt ville åpenbare seg i sin fulle prakt i dag
Saurdalsnibba mot Dalmannshornet og Sykkylven
Saurdalsnibba mot Leirhornet
ruta ned fra Saurdalsnibba
Fra Bolten med utsikt østover mot Stranda
Sørover i Habostaddalen fra Bolten
En meget saltsjuk og tydeligvis ikke helt friskt lam