Vindfullt på Kjølen (26.08.2018)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Kvaløysletta (15m)
Endpoint Kvaløysletta (17m)
Ascents Stor-Kjølen (790m) 26.08.2018
Visits of other PBEs Varmebua på Kjølen (783m) 26.08.2018

I godværet som var meldt, planla jeg og noen kompiser noen relativt ambisiøse turer i Tromsø-området, men da vi ikke fikk fikset bil endte vi opp med en mer lokal og mindre interessant variant - Kjølen på Kvaløya. Tok bussen til Kvaløysletta og gikk derfra oppover. Etter fjorårets navigeringsbom med å følge veien opp for langt, tok vi i år av for tidlig. Det løste seg fort ved å bare ta av til venstre inn på stien etter ca. 500 meter.

Tilbakeblikk til Tromsø på vei opp til Nedrevatnet

På toppen var det ekstremt vindfullt, så vi tok til varmebua på toppen for å innta niste og nyte utsikt. Folksomt her inne i dag, ikke rart når det var såpass surt ute.

Mot Vengsøya

På vei ned løp vi en del for å rekke en buss som gikk en halvtime tidligere en den vi hadde planlagt, og denne rakk vi ganske fint. Passerte mange bærplukkere på vei ned, ser ut til å være bra blåbærsesong.