Høgvollane (26.08.2018)

Written by siroho GSM

Start point Innerst i Stengestadvegen (520m)
Endpoint Innerst i Stengestadvegen (520m)
Ascents Høgvollane (716m) 26.08.2018 12:39
Utsikt til Stengestadvann

Høgvollane i Høgvollane naturreservat

Bommene i Løvenskiold sin skog er åpne og det måtte jeg benytte meg av. Det gjenstår fortsatt og noen Skien > 100 mf som er lettere tilgjengelig bak bommen.
Liv kom med forslaget og ville bli med, selv om hun hadde vært der før for noen år siden. Greit med lokalguide selv om hun hadde bushet opp, men hadde funnet stien på nedtur.

Vi kjørte mot Luksefjell og etter Flittig, motorsportsenter så tok i av etter brua til venstre. Her går det en veg, Stangestadvegen, på begge sider av elva opp til Flittig kraftverk. Begge kan kjøres, vi valgte den nordre for den så best ut. Så fortsatte vi innover i skogen i det vide og det breie til vi kom til enden av vegen, her parkerte vi.
Vi gikk litt tilbake og fulgte en gammel traktorveg/ATV-spor/sti opp til toppen. Det står en liten mast på toppen. Fint å gå og ettersom vi kom høyere opp ble det villere og villere. Mye skjegg på trea, tørre grankjemper som hadde veltet og fine høstfarger på lyng og bregner.

Det blei en god rast på toppen før vi tuslet ned igjen samme veg som vi kom opp. Litt fugl var det i terrenget, men ikke så mye skogsfugl. En grønnspett var ute og fløy som vi så i starten av turen.
Da vi kom ned til bilen igjen kom det en fra Oppsynet og sa at noen hadde funnet bilnøkkelen min og lagt den på taket. Da oppdaget jeg at bilnøkkelen var forsvunnet. Puh, takk og pris for ærlige folk. Det hadde ikke vært noe særlig å bli stående uten nøkkel her opp langt til skogs og bommene som blir låst til kvelden. Så takk Ariel Thorkilsen for du fant den og la den på biltaket mitt, du reddet dagen min.

Nydelige høstfarger på fuglteglen
Mye skjegg på grana, stry
Nydelig skogsterreng å gå i. En perle langt fra folk som kreves lite å nå nå som bommene er åpne.
Toppunktet med liten mast i sikte
Utsikt fra toppen nordover mot Hortaseter