Trollsteinskvolven (25.08.2018)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Veodalen (1,311m)
Ascents Grotbreahesten (2,016m) 25.08.2018 13:42
Gråhøe (2,154m) 25.08.2018 16:10
Søre Trollsteinhøe (2,161m) 25.08.2018 16:37
Store Trollsteinhøe (2,201m) 25.08.2018 16:59
Austre Trollsteinhøe (2,095m) 25.08.2018 17:46

Ble bedt med Morten på tur i Jotunheimen. Planer om Raudalseggi ble forkastet pga usikre værutsikter for en spenstig tur over der. Et rett valg denne dagen viste det seg! Møtte Morten, Julia og Linn Therese i Skrautvål kl 08.00 og ferden gikk så videre til Veodalen. Denne turen skulle bli spesiell. Skjønte fort at det ikke ble sommerføre over tindene denne dagen. Masse snø på toppene og snø helt ned til ca 1300moh på Flya.

Startet fra parkeringen i Veodalen og det tok ikke lang tid før vi møtte snøen. Dette gjorde forholdene tunge og mye vanskeligere enn vanlig....som vi vet som går i mye ur. Her inne i Trollsteinskvolven er det mye snø og idag var det 10-15cm nysnø innover. Likevel vi hadde supert vær...solen varmet og nesten vindstille. Fantastisk å fåen slik dag her inne...selvom det ble sleipt å trasig over de mange morenene her inne i "Kvolven"

Spesielt ille var det fra dalbunnen og opp mot breen før Grotbreahesten. Julia fortsatte innover dalen og opp mot gråhøe, mens Morten, Linn Theres og jeg gikkk mot Grotbreahesten i et supert vær. Trengte ikke stegjern denne dsgen da det var fine forhold for fjellsko i kanten av breen opp mot der vi går opp ryggen til Grotbreahesten. Fantastisk flott utsikt på denne litt enslige "lille hesten" her inne blant breene.

Ferden gikk så tilbake i sporene våre ned mot "Kvolven" igjen for så å gå opp i "glupen" i retning Gråhøe. Gruet meg til denne ura opp fra sadelen. Mye stein...løs...glatt og 300hm. Morten gikk jamnt på uten pauser helt til topps og det brant i låra. Puhh...Vi ønsket å ta igjen Julia som gikk et sted der oppe på "Høene" alene. Nå skiftet været noe og det kom litt tåke og litt sur vind. Tåka skapte en trolsk stemning her oppe på Trollsteinhøene. Marsjen videre gikk nå greit, men vi måtte nå forsere mye stein og snø. Vi kom da oss ned fra toppene uten uhell...slitne men med godt humør. Linn Therese kalger ikke og fikk denne dagen sin topp nr. 308. Supert. Julia vr også meget fornøyd med turen med 4 nye topper. Dette ble en forsmak på vinteren, men det blir nok sommerlige forhold igjen.

Takker alle for en kjempefin tur,- og glad jeg ble bedt med på turen selvom jeg har vært her inne før...Fin tur...god trening og masse fine motiver.

Start date 25.08.2018 10:12
End date 25.08.2018 20:26

Supertur

Written by mortenh 27.08.2018 21:45

Jeg synes det var en supertur jeg. Variert og ikke minst vinterlig. Deilig å base i nysnøen igjen.

Masse flotte bilder også.

Supertrivelig at du var med. Og veldig greit å komme litt videre på "andrerunden" :-)

Trivelig

Written by Olepetter 26.08.2018 09:00

med en vinterlig rapport igjen! OG må si du får flotte bilder, Jørn!