Kapteinslia, Værskei, Hærfjellet, Nygaard. (25.08.2018)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Kråbølslia (344m)
Endpoint Nygaard (435m)
Visits of other PBEs Minnestein Forsetsætra (803m) 25.08.2018 13:51
Værskei sikteskive (962m) 25.08.2018 14:20
Hærfjellet parkeringslomme (968m) 25.08.2018 14:41
Margrethe skulle en tur ut med bil, og da jeg lenge hadde tenkt å gå den nymerkede Kapteinslia,fikk jeg henne til å kjøre meg til Kråbølslia, hvor jeg hoppet av. Gikk bratt opp Kapteinslia, og noe slakkere til Skogskoia i Graffermorka. Herfra videre med kort avstikker til budeikulpen og karkulpen hvor folk på Forsetsetra gikk for å bade og vaske seg, til Forsetsetra. Veldig vått, og stedvis dårlig råk, hadde nok hatt problemer med å følge råket dersom det ikke hadde vært så godt merket. Fra Forsetsetra om minnesmerket over Lillehammermaleren Einar Sandberg, og etter vegen til Værskei. Herfra om Værskeitoppen til Hærfjellet. Her møtte jeg 4 turgåere, de eneste jeg så på hele turen. Fra Hærfjellet om Søre Hærfjellet, Fangenshytta, Huletoppen og Rypefjellet til Nysetra. Herfra fulgte jeg råket gjennom Nyseterskaret, Djupådalen og Hakkerudsvea til Nygaard. Greit turvær, noen regnbyger, og veldig vått i terrenget. Turrsommeren er definitivt over.
Infotavle ved turstart i Kråbølslia
Bratt opp lia
Brun fluesopp
Skogshytte i Graffermorka, med slakteplass for elg
Allmenningsrøys
Tjenestefolk på Forsetsetra hadde kjønnsseparerte badeplasser