Myrehogget (25.08.2018)

Celleputten (660m) 25.08.2018 11:02
Midtstua Parkering (303m) 25.08.2018 13:02
Hoggtjern med Myrehogget i bakgrunnen

Det ble ikke noe nytt turmål denne dagen. Jeg har som regel en tur eller to til Myrehogget hvert år. Men så langt har jeg alltid gått opp fra Vestbysetra. I dag ville jeg prøve noe nytt og parkerte ved «hotellet» på Hoensvann.
Derfra var det vei opp lia forbi Dalesetra og til Engetjern. Da var mye av stigningen unnagjort og resten av turen på sti gikk i småkupert landskap.
Det var riktignok ganske jevn stigning opp mot Honsetra, men derfra var det ganske flatt og myrete. Synes uansett det var triveligere å gå i myr enn i den tjukke granskogen det hadde vært fram til setra.
Lille idylliske Honsetertjern ble passert, og da var det ikke langt til Celleputten. Under 2. verdenskrig var det flere provisoriske celler her, og det foregikk også flyslipp på myrene i nærheten. Det er reist et minnesmerke ved Celleputten til minne om hendelsene under 2. verdenskrig.
Fra Celleputten dro stien nedover i terrenget, mot Hoggtjern. Den kronglete vestbredden av Hoggtjern måtte forseres nordover mot skaret mellom Urdsdokka og Myrehogget. Skaret fulgte jeg så lenge det gikk oppover. Der hvor det begynner å gå nedover på andre siden, tok det av en sti opp lia på Myrehogget. Jeg fulgte den de siste hundremeterne opp mot toppen.
Litt uvanlig, men det var faktisk folk på toppen da jeg kom dit. To menn hadde kommet seg opp før meg, og lenger nede i lia hørte jeg at noen damer var på vei opp også. Jeg gjorde ikke noe større nummer av besøket på Myrehogget, og gikk ganske raskt ned igjen. Da traff jeg de tre damene jeg hadde hørt litt tidligere.
Jeg gikk samme vei ned igjen til Hoggtjern som jeg hadde kommet opp, men for å slippe å gå helt samme vei tilbake til bilen fulgte jeg stien langs Hoggtjernbekken ned til Midstua, og derfra på vei ned til Hoensvannsveien. Herfra fulgte jeg bare veien tilbake til hotellet og bilen.
Det ble en tur på 17 kilometer og drøyt 4 timer.