Rekognosering (24.08.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Nyesætra (390m)
Endpoint Nyesætra (390m)
Ascents Tverrelvhornet (1,264m) 24.08.2018 11:50
Vest for Matøskja (1,263m) 24.08.2018 12:05
Matøskja (1,332m) 24.08.2018 12:16

Siden det er en ørliten sjanse for at jeg må steppe inn for Ove som turleder til Matøskja om en ukes tid, tenkte jeg det var greit å sondere terrenget litt for å finne en grei rute via Tverrelvhornet. Jeg har gått der for noen år siden, men ikke helt samme trasé.

Jeg hadde lest noe om en noe dårlig sti fra Nysætra og tenkte jeg ville prøve lykken der. Bompenger 50,- for å kjøre opp Sætrevegen. Kassa var sprekkfull og plakaten med Vippsnr var visket ut av regnet, så da var det bare å skvise inn enda en konvolutt :-)

Sporet oppover forteller om en liten avstikker langs med en bekk... jeg var godt i siget og skjente meg oppover i noe feil retning en liten stund før jeg kom meg på rett kurs igjen i duskregnet. Krysset elva etter et par-tre hundre meter og fant ikke noe særlig godt tråkk før etter ca 100 m . Derfra fulgte jeg et nokså tydelig sauetråkk til jeg nok en gang krysset over på østsida av Tverrelva igjen. Herfra og oppover dalen var det en fordel å holde seg nært inntil elva før jeg tok sikte på en mer direkte linje mot toppen av Tverrelvhornet. Litt våt men lavtvoksende vegetasjon oppover til ca 1050-1100 meter. Derfra lettgått steinete underlag til toppen. Jeg hadde noe vekslende sikt oppover, men helt greit. Det var lett å finne en grei nedgang på nordsida av Tverrelvhornet og lett videre mot Matøskja. Jeg fikk noen minutter med tett skodde på toppen før det til min store glede lettet og ble rett så trivelig :-)

Valgte å returnere samme vei, men peilet ut en grei rute bort til Blåhornet om noen skulle ønske å plukke med den på turlagsturen ;-)

Blåhornet
Oppover Tverrelvdalen med utsikt bakover mot Helsethornet
Mot Tverrelvhornet
Bok på toppen av Matøskja 1332
Flott og gammel retningsskive på Matøskja
Matøskja 1332 mot Lisje Eidskyrkja og Tårnet. Eidskyrkja inni skodda
Regnbue over Harpehornet
Trolsk på Matøskja
Matøskja
Ryggen sørover mot Tverrelvhornet
Tverrelvhornet
Mange flotte kulper om man ønsker å kjøle seg ned litt