Isfjellet - Kåfjord, 287/404 (24.08.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Isfjellet (1,375m) 24.08.2018
Visits of other PBEs Skardalen/E6 parkering (18m) 24.08.2018

Jeg overnattet på campingen i Manndalen og kjørte E6 nordover til Skardalen, kjørte først opp til Skardalen p-plass som var registret på peakbook, men så ikke noen plass der å parkere som ikke så ut som noens private område, så jeg kjørte ned til E6 igjen og parkerte ved Skardalen/E6 parkering, der hadde jeg lagt merke til skilt med ut i nord og Skardalen da jeg kjørte forbi. Herfra var det bare å følge sti som gikk over ett jorde og gjennom ett sauebeite med masse nysgjerrige sauer og grind på hver side. Kom inn på skogsbilveien som går innover dalen og fulgte denne til broa der jeg krysset over til østsiden av Skardalselva og fulgte stien videre innover dalen mens jeg prøvde å bestemme meg for hvilken rute jeg skulle ta, om jeg skulle følge dalen helt inn som bakken59 og otto (Otto Lund) og co eller ta snarveien opp som 500fjell (Sondre Kvambekk) og Gråbein (Tinderangler). Fjellsiden så veldig bratt ut der de andre hadde gått opp, så jeg fortsatte litt innover mens jeg kikket oppover lia. Krysset nedre tverrelva på en enkel bro og fortsatte enda ett stykke innover og da så jeg en gressrenne som så veldig fristende ut, selv om jeg ikke kunne være helt sikker på hvor lett det var å forsere de siste høydemetrene der det er en loddrett kam, men på avstand så det ut til å være mulig da det så ut til å være en renne som gik oppover til venstre. Jeg bestemte meg for å ta en sjanse og prøve. forserte lett bjørkeskogen og så var det bare å følge vegetasjonen bratt oppover, høydemetrene gikk kjapt unna her, men ingen problem å gå oppover. Jeg fulgte "renna" til venstre og her var det veldig enkelt å komme opp på platået på rundt 900 moh uten klyving. Kom opp litt sør for nedre Tverrelva. Her var det fem reinbukker som gikk fredelig å beitet, men de var ikke glade for besøk og forsvant fort da de så meg. Jeg valgte å krysse Tverrelva nesten med en gang og gikk bratt opp en skråning der jeg også kunne følge vegetasjon til neste platå på rundt 1200 moh. Her var det først lettgått terreng som ble mer og mer steinur av forskjellig slag, og også litt opp og ned. Kilometrene føltes lange her og det jeg lenge trodde var toppen viste seg å være en luretopp som toppunktet gjemte seg bak. Måtte ned litt før siste steinur opp til den store varden på toppen. Sur vind vind så satte meg i le bak varden og fikk på meg stilongs og fant frem votter og hals. Fant ingen bok, men utrolig flott utsikt i alle retninger. Brukte 4,5 timer til toppen. Tilbake gikk jeg litt lengre ut mot Skardalen da det så ut til å være bedre underlag der og slipper noen av opp og nedturene som er litt lengre inn på platået. På vei oppover mot toppen gikk jeg med ryggen mot den fine utsikten og så bare steinura framom meg, nå gikk jeg med lyngen midt i mot og kunne nyte utsikten. Kanskje det var den fine utsikten som gjorde det, men synes dette var en bedre rute enn den jeg gikk opp. Når jeg kom ned til platået på ca 900 moh fulgte jeg stort sett samme rute som opp. Gikk sakte nedover bratta ned til dalen og var godt å komme ned til stien og kunne lange ut. Var nede ved bilen etter 8,5 timer på tur. Høyrebeinet mitt var ikke helt fornøyd med å ha gått så mange mil den siste uka, så det var på tide å reise hjem til Tromsø og ta en velfortjent hviledag eller to.

Forlot stien her og gikk opp det grønne feltet som går opp litt til venstre for høyeste punkt på bildet mot det lille orangefargede feltet og så videre linja som går mot venstre
Enkelt å komme opp om man går skrått mot venstre fra midt i bildet
Toppen med varden sett fra luretoppen
Stor varde og fin utsikt mot blant annet Lyngsalpene fra toppen