Topptur-runde på Vesterøy med naboer (23.08.2018)

Written by Snilen (Lars)

Visits of other PBEs Seiløysund klyvepunkt (1m) 23.08.2018
Start date 23.08.2018 08:42
End date 23.08.2018 20:35

Første stopp var kommunetoppen Bankerødkollen, sånn bare for å få en liten oppvarming. Gikk normalruten langs veien opp til vanntårnet og opp på knausen bak. Har vært her før, men skader ikke med en ny visitt.

Sommerens tørke har satt spor efter seg.

Derefter gikk turen i retning Utgårdskilen, for å besøke Ytre Hvaler nasjonalparks høyeste fjell. Jeg ser at detaljkartet har en større høyde lenger sydvest på fjellet, så her måtte topp-punktet justeres noe. Jeg fikk også det inntrykket at terrenget stemte med kartet.

Høyeste punkt her omtrent ?

Turen gikk nå videre til øya Papper, der høyeste fjell er 44 moh. Pappertoppen er en stor flat kolle, og jeg stakk oppom en diger varde. På kartet kan det se ut som et punkt på 44 m lenger øst er høyere, så her har jeg muligens besøkt feil varde ser jeg etterpå. Begge punktene ligger på samme høydekote, så det er bare snakk om centimeter. Jeg for forske ut dette en annen gang. Den vestlige toppen hadde i alle fall en flott varde og utsikt helt til Vestfold.

Flott varde, men er dette riktig topp

Utenfor Papper ligger Seiløy, som er adskilt fra Papper med et lite sund. Sundet har jeg padlet gjennom tidligere, og visste at her var det temmelig grunt. Jeg tok meg ned en liten vei til en parkeringsplass i et søkk, herdra sti ned til sundet. Jeg hadde sørget for at denne ekspedisjonen gikk ved lavvann, og hadde vann opp til midt på leggen på den korte vasseturen. Ved høyvann kan man bli mere våt. På Seiløy-siden av sundet er det vanskelig. En vegg av bratt svaberg reiser seg mange meter opp. Ved et bjørketre hang et tau, så her måtte det være en oppgang. jeg klatret opp, og forsøkte å belaste tauet minst mulig. Vel oppe så jeg at tauet var festet i en veldig liten bjørk. det var nok lenge siden det var hengt opp, for det var i ferd med å kvele den lille bjørka. Gammelt tau og tvilsomt feste, godt jeg ikke belastet det for mye. Tilbake samme vei var jeg enda mer forsiktig med å benytte tauet. Kort skogtur opp til toppen, der det var en varde som var vanskelig å se. Små furutrær hadde vokst opp på flere sider og skjulte røysa. Lite spor av folk på denne øya. På utsiden av Seiløy ligger Fredagshølet, en god havn for småbåter.

Seiløysund. Enkel vassing ved lavvann. Båter som ikke stikker for dypt kan passere, men må ofte dras gjennom.
Fremme ved innsteget. Et tau rett til høyre for den store bjørka hjalp meg opp det bratte svaberget.
Varden på toppen av Seiløy
Teknisk installasjon på toppen av Seiløy

Siste stopp var Strøknesholmen, også kalt Trettenmannsholmen. Øya var gjenstand for stor diskusjon da 13 bønder ikke klarte å bli enige om hvem som eide øya, derav navnet Trettenmannsholmen. Verdiene de kranglet om var skogen. Her var stort sett krokete Hvaler-furuer, ikke det enkleste treverket å bearbeide. Idag er denne flotte øya helt ubebygd, så godt noe kom det ut av kranglinga. Cindy var ikke med, så jeg håpet å få låne en liten båt. Jeg traff noen folk, og fikk låne en liten kano. Det gikk ikke fort for en som er vant med slanke og raske Cindy. Jeg kom i land i sydenden og gikk øya på langs opp til toppen som ligger langt mot nord. Plan B for denne toppen var å svømme over. Veldig smalt sund i syd, men også smalt i nord. Greit å slippe svømming, så fikk jeg tatt noen bilder og logget turen med GPS. Folkene som lånte meg kanoen fikk noen godsaker fra siste Harrytur som takk for lånet.

Fint på toppen av Strøknesholmen
Sundet på sydsiden av Strøknesholmen er smalt, men dypt. OBS: Her kan være kraftig tidevannsstrøm, så om man vil svømme over, er det tryggest å gjøre dette ved høyvann eller lavvann, ikke midt i mellom.
Strøknesholmen sett fra syd.

Hvaler

Written by otto 23.08.2018 17:28

Syns jeg kjenner FLÅTT`en krible...

Sv: Hvaler

Written by Snilen 23.08.2018 18:53

Ikke en flått her i år, har tørka bort. I aften regner det, så kanskje mere skummelt fremover...