Besselvassheia - Frøya, 47/404 (14.01.2012)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Besselvassheia (76m) 14.01.2012

1.1.2012 ble Innerøy og Mosvik slått sammen, så da mistet jeg en kommunetopp og det er nå 404 totalt.
Kom fra Hitra og kjørte Riksvei 716 vestover etter tunnelen. Kjørte inn 1. vei til høyre etter flyplassen, en liten grusvei ved Øverskardsvågen. Dette var en bomvei, så måtte sette fra oss bilen og gå innover vegen mot Grasdalsvatnet og Stutvassdalen. Vegen var bare blankis så det hadde vært fint med pigger under skoene, men det hadde vi ikke. Gjorde en liten tabbe, da vi hadde hengt oss opp i at det skulle være merket vei mot toppen, og derfor fulgte vi veien videre innover mot Stutvassdalen, da det var merket her, overså merkingen som gikk over ett jorde fullt av sauer i nordenden av Grasdalsvatnet. Da stien svingte vestover skjønte vi at vi var på feil sti, og gikk deretter på GPS rett mot Besselvasshøgda. Kom inn på den rette stien rett før toppen. Fint å gå i marka da det var litt frost i bakken og minimalt med snø. Ikke noen trær her så utsikten er fin, og vi så tilogmed ei rype. Det begynte å blåse og regne på toppen, så det ble en kort pause med innskriving i bok og bildetaking, før vi fulgte stien tilbake til veien og satte kursen mot bilen. Brukte 1t 45min t/r. Rune, Shogun og Teis var også med