Solbakkefjellet fra Gimmeland (21.08.2018)

Written by alewik (Aleksander Wiken)

Start point Gimmeland (165m)
Endpoint Gimmeland (161m)
Ascents Solbakkefjellet (459m) 21.08.2018

Solbakkefjellet fra Gimmeland

Jeg forsøkte å bestige Solbakkefjellet tidlig i vår, men det ble stopp på veien. Dels grunnet dårlig sti og dels grunnet for mye snø. Denne gangen hadde jeg derfor gjort mer grundige undersøkelser på forhånd. Det finnes mye informasjon om stier til Solbakkefjellet der ute, de fleste påstår at det er utydelige og dårlig merkede stier. Jeg ønsket derfor å prøve å finne en alternativ sti, jeg tenkte som så at det må jo finnes en sti opp som er bedre enn det som beskrives de fleste plasser på nettet? Jeg fant en gammel artikkel i Fanaposten som beskrev en sti som begynte på Gimmeland, først på skogsbilvei og deretter på sti. Jeg satt meg derfor som mål å finne denne.

Jeg satt meg i bilen og kjørte. Like før man kommer til Gimmelandsflaten så går det skogsbilvei til høyre, jeg parkerte helt i begynnelsen av denne. Derifra fulgte jeg veien innover frem til jeg kom til et skilt mot Solbakkefjellet opp mot høyre (ca. 600 meter inn fra starten på skogsveien). Her fulgte jeg bakkene oppover, frem til jeg igjen traff på et nytt skilt. Fortsatt mot Solbakkefjellet, men denne gangen til venstre. Derifra går veien over til sti som er tydelig merket med gule merker i trærene hele veien. Det ser også ut til å være en del trafikk her for stien var aldri vanskelig å følge.

Oppe på toppen er det fin panoramautsikt. Der ble det en kort drikkepause og et par bilder, før jeg satte av gårde for å komme meg ned igjen før solnedgang.