Spåtind (21.08.2018)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Spåtind (1,414m) 21.08.2018

Ny overnatting på hytta som en kollega av meg disponerer i nærheten av Bagn. Skulle egentlig ha tatt denne i går, altså mandag den 20/08-18, og klarte det nesten også. Men ca 1,5 km fra toppen, så begynte det å hagle, sludde og regne nokså kraftig, og det resulterte i at den ene av de 2 lånehundene jeg hadde med begynte å skjelve og fryse en del. Den andre hunden, som er en Australian Cobberdog, kunne ikke ha brydd seg mindre. Den kunne ha gått igjennom en orkan om det så skulle være. Prøvde å ha den lille hunden inne i regnjakka, men det funket bare sånn halvveis. Resulatet ble at jeg valgte å avbryte turen og returnere tilbake til bilen. Og det tror jeg er første gangen jeg har måttet gjort. Dagen etter, den 21/8-18 parkerte vi også på Feplassen. God sti og godt merket hele veien opp. På toppen er det et byggverk, mast og sikteskive. Traff 2 hyggelige damer på toppen. De kunne fortelle at de hadde sett en stor hoggorm på stien, og det rett før toppen. Den så heldigvis vi ikke noe til. Bra er det, for jeg har slangeskrekk så det holder! Spiste niste og nøt det fine været før vi nokså rolig gikk tilbake samme veien som vi var kommet. Som mange beskriver det, så var dette en skikkelig kremtopp!