Kvinnherad: Botnahorga Krokaksla og Såta vest for Folgefonna (21.08.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Jukla Kraftstasjon (774m)
Endpoint Jukla Kraftstasjon (771m)
Ascents Botnahorga (1,262m) 21.08.2018 11:20
Krokaksla (1,200m) 21.08.2018 12:21
Såta (1,159m) 21.08.2018 13:19

Kjørte opp anleggsveien fra Nordrepollen i Mauranger til Jukla Kraftstasjon der jeg parkerte. Rasutsatt vei, nye store steinblokker var komet ned i veien nylig men jeg kom meg forbi. Det foregikk også sauesanking denne dagen så det var ikke bare stein i veien men også mange sauer som måtte forseres.
Mitt første turmål var Botnahorga 1262, en PB post uten registrerte bestigning. Hadde studert toppen fra tidligere besøk i området og ville prøve ruten opp gjennom Smalaskaret og se om jeg lengre inne fant terreng der jeg unngikk klatring. Da jeg kom inn i skaret dukket det opp gule punkter malt på steiner og fjell. Fulgte merkingen og den hadde retning opp mot Botnahorga. Merkingen gikk gjennom skaret som deler den nordre og sydlige toppen. Her var det opprevet fjell med store steinblokker. På østsiden av toppen gikk merkingen videre nordover? vekk fra toppen. Der var det ikke så bratt opp og jeg øynet håpet å finne en grei rute opp. Rundet et berg og der var det enkelt terreng opp til den store varden på toppen.

Opp gjennom Smalaskaret

Etter Smalaskaret en enkel etappe opp til neste skar.
Oppe i neste skar som går mellom den nordre og sydlige toppen.
Toppen Botnahorga i sikte
Botnahorga 1262
Utsikt fra Botnahorga mot Nordre Folgefonna
Nordre Folgefonna fra Botnahorga
zoomet

Neste topp Krokaksla.
Tok samme ruten tilbake til Smalaskaret, men krysset skaret på nordsiden av vannet og tok meg der opp til toppen på Krokaksla 1200.

Utsikt fra Botnahorga mot Krokaksla 1200 og Reppakruna 1075 bak.  "Zoomet"
Utsikt fra Botnahorga mot Krokaksla 1200 og Reppakruna 1075 bak. "Zoomet"
Krokaksla 1200 med mini varden som jeg satt opp sist jeg var her.

Neste topp Såta 1159.
Ned til anleggsveien på dens høyeste punkt. Videre på veien ned til demningen til Juklavatnet og krysset denne. Opp på en liten kolle nord for demningen er det en større varde.Derfra ser det ut som det er farbar terreng ned i Kvanndal som er en stølsdal tilhørende Jondal. Er dette en gammel stølsvei fra Kvinnherad til Jondal?

Over demningen til Juklavatnet. PS. mye vann i magasinet, snakker ikke om breene som fyller opp magasiner selv når det er varme og lange tørkeperioder.
Varden rett nord for demningen til Juklavatnet.
Såta er en enkel topp å ta seg opp til. Positivt overrasket over den flotte utsikten der. Selve toppen har bolt i fjell og øyekroker etter gammelt trig.p. Rett ved siden av toppen er det en større varde som er plassert på et utsiktspunkt mot nord, ser ned i Kvanndalen til stølene Nipe og Freddal og Kvanndalsvatnet, Freddalsvatnet og Nipevatnet.
Såta 1159 med rester etter trig.p.
Utsiktsvbarden på Såta. Ned mot Kvanndalen. Skimter bebyggelsen ved Nordheimsund

Så var det transport etappen tilbake til Jukla Kraftstasjon, nesten hele turen på anleggsvei.

Advarsel
Passerte ved denne snøbroen. Ser i mange tur rapporter at man foretrekker snøfelt for lettere og raskere retur.