Høyest i Hasvik (26.07.2009)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Kjerringfjorden (17m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Kjerringa (958m) 26.07.2009

Kommunetopper - Øytopper
26.7.2009

ØYHOPPING I VEST FINNMARK
En båttur mellom de store øyene i Finnmark kombinert med fjellturer er en utrolig opplevelse, særlig om den finner sted i nydelig julivær. Det opplevde vi på vår tur til Sørøya, Stjernøya og Seiland. Særlig turen til Kjerringa på Stjernøya ble minneverdig. Vi fire, Inger Lise, Otto, Johan Solberg og Paal André Lund, ble fraktet til basecamp i Store Kjerring ordbotn etter å ha besteget kommunetoppene Seilandsjøkelen og Seilandstuva tidligere på dagen.
Ettermiddagen og kvelden var nydelig, men middagen ble heller skral. Vi hadde gledet oss til måltidet etter at Paal André hadde dratt opp fire flotte sei som skulle stekes i rømme og smør, med deilig kaffe kokt på bål etterpå. Otto hadde ansvaret for én ting, fyrstikker, noe han selv- følgelig hadde glemt. Det var heller ikke den rette dagen for å bli introdusert for sushi. Det ble knekkebrød og brød til middag, som vi skylte ned med vann. Otto fikk mange kommentarer under dette femstjernersmåltidet. Vi krøp derfor ned i soveposene under åpen himmel mens tarmene skrek etter et varmt måltid. Heldigvis var det nesten glemt da vi neste morgen våknet til strålende vær og perfekte forhold for det som skulle bli en bratt tur på Kjerringa. Alt vi visste om Kjerringa på forhånd, var at dette er en sjeldent bratt og til dels krevende topp, og det viste seg da også å stemme.
I starten var det temmelig ulendt terreng med høyt gress og ur opp langs bekken til vi kom til det navnløse vannet på 293 moh. sør for toppen. Herfra fant vi imidlertid det vi i hvert fall selv syntes var en genial rute (men som bare bør tas i tørt vær). Rett nord for vannet fant vi ei hylle som gikk oppover i vestlig retning mot bekken som kommer ned fra toppen. Først måtte vi riktignok over en snøflanke til et bratt hylleparti, men det gikk greit. Fra hylla gikk vi på østsiden for bekken og helt opp til fortoppen på Kjerringa. Det var mye løs stein opp den bratte ryggen. På ca. 700 moh. hadde vi en liten stopp for å beundre flere forekomster av den fredede fjellvalmuen som finnes på øyene i nord. Fra fortoppen til hovedtop- pen var det lett vandring i steinur de siste 160 høydemeterne før vi var oppe. Toppen er et stort, flatt platå med en fin, gammel varde. Fra kanten av stupet kunne vi se rett ned i den irrgrønne Kjerring orden. Flott utsikt var det også mot Sørøya og Hasvik i nord og Øks ordjøkelen i sørvest. Etter et fint opphold på toppen gikk vi ned samme vei som vi kom opp, men nå med et iskaldt bad i det navnløse vannet.
(Fra boka Norges beste toppturer).

Morgentrøtt
Base camp Kjerringfjorden
Kjerringvannet 293
Krysset snøflanken før bratt oppstigning