Austre og Midre Leirungstinden med ungene på 8 og 11 (20.08.2018)

Written by Ullsokk (Ingunn Nordal Sørum)

Ascents Austre Leirungstinden (2,288m) 20.08.2018
Midtre Leirungstinden (2,130m) 20.08.2018

Etter å ha tatt de tre Leirungskampene i går, gav vi oss ut på Austre Leirungstinden. Godt sliten i beina i utgangspunktet etter å ha båret tidenes største sekk opp fra Torvinnsbu to dager før, var jeg litt i tvil om vi orket toppen. Men vi orket visst to! Og det på tross av å gå ned og sørafor breen - humøret var ikke helt klart for å takle noen særlige utfordringer med å ta "snarveien" rett ned og over mot Midre med to barn..Dessuten hadde 8-åringen glemt solbrillene sine på Bygdin så han fikk mine. Jeg brukte ulltrøya som sunshade-bandana. :/ Austre var lett og fin topp. God utsikt. Blåste katter og kaniner så unga ville fort nedover igjen. Vi rundet brevannet nederst og gikk opp mot Midtre, det var helt pyton å gå. Glatt ny grus som ikke hadde satt seg, masse løst og ordentlig ekkelt. Trivdes ikke i det hele tatt. Men vi kom oss opp, fikk tatt bilder, og dro tilbake mot telt og Leirungstjønnin. På veien fant vi noe som antalgeligvis var en røykgranat eller knallbluss, kanskje fra krigen....O_o ...ganske spennende for unga, egentlig mer enn toppene..:D