Småtopper i Sykkylven (11.08.2018)  3

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Øvre Tjønes (150m)
Endpoint Tudalen (135m)
Ascents Blakstadfjellet (292m) 11.08.2018
Hovdeåsen (369m) 11.08.2018
Tjønesfjellet (498m) 11.08.2018
Visits of other PBEs Eidet p-plass (105m) 11.08.2018

Benyttet en fri ettermiddag til å bestige 3 småtopper i Sykkylven. De to første hadde god sti hele veien, mens den siste (Blakstadfjellet) ser ut til å bli lite besøkt.

Tjønesfjellet

Jeg kjørte til Tjønes, like forbi Blindheim (2-3km fra Sykkylven sentrum). Siden jeg hadde en litt kraftig bil med firehjulstrekk, tok jeg sjansen på å kjøre opp den bratte grusveien mot Tjønesfjellet. Denne er avmerket på kartet.
24min opp, 43min totalt, 350hm

Jeg parkerte da her, ca. 150moh. Fra her brukte jeg 24 minutter på de 350 høydemeterne til toppen. Denne turen tok 43 minutter samlet

Fin sti hele turen. Mye skog, men periodevis utsikt mot Aure/Sykkylven sentrum

Her er det for første gang utsikt mot Blindheim (Sykkylven)

Utsikt fra nordtoppen (452moh). Brukte 19 minutter opp hit. Herfra var det for første gang god utsikt, og utsikten er vel så god herfra som fra det høeste punktet lenger sør på fjellet. Det er også her turboken ligger

Utsikt mot kraftverket på Heiane (ca. 390moh), med Sandvikshornet (878), Søvikhornet (706) og Rømerhornet (866) i bakgrunnen

I toppområdet mistet man utsikten mot Blindheim og Aure, men fikk noe utsikt mot Ikornes og fjellene rundt Velledalen

Utsikt sørover mot Straumshornet (980) og Urfjellet (1267)

Hovdeåsen

18min opp, 31min total, 270hm
For å bestige min neste fjelltopp kjørte jeg mot Hundeidvik. Jeg stoppet på Eidet p-plass, som ligger en knapp kilometer etter den lille bygda Tu

Da finner man dette skiltet ca. 100 meter fra parkeringsplassen, i retning Hundeidvik

God sti fra starten av, men nokså bratt. Denne turen er ca. 1,9km hver vei, med 270 høydemeter. Jeg brukte 18 minutter opp, og 31 minutter samlet på turen

God - og ikke minst kreativ og morsom - merking mange steder oppover fjellet

Litt mer berg og mot toppen, men fortsatt fin sti å jogge rolig på

Fin utsikt mot Hundeidvik

Utsikt innover Storfjorden. Meraftafjellet (578) og Sandvikshornet (876) er de mest markante på hver sin side av fjorden. Sprovstinden (1194) er den høyeste i bakgrunnen

Utsikt mot Sula, Ålesund og deler av Haram og Giske kommuner

Blakstadfjellet

Som en avslutning på turen min, tok jeg turen oppom Blakstadfjellet. Dette ligger bare få kilometer unna Hovdeåsen. Jeg kjørte på en fin grusvei oppover Tudalen, opp til ca. 130moh. Herfra var det dårlig med stier, men fikk brukt noen hjortetråkk i perioder. Brukte 15 minutter til toppen, og 28 minutter totalt på turen - Som inneholdt 160 høydemeter

Området til venstre er bratt mot toppområdet, med noen hammere. Siden det er tykk skog hele veien, er det imidlertid vanskelig å planlegge turen på forhånd: Den blir litt til mens man går

Tykk skog og litt myr på starten av turen. Fort gjort å bli litt våt, men nokså lettgått område likevel. Tok ikke mer enn 3-4 minutter før jeg var ved foten av fjellet

Et av de områdene med nokså god sti. Noen områder er hakket brattere enn dette; såpass at armene kan være grei å bruke i perioder

Toppen er rett fremfor meg!

Ikke mye utsikt på toppen... Men litt bedre her. Utsikt mot Tudalen (dalen jeg kom fra)