Sveningen (19.08.2018)

Characteristic Jogging
Ascents Sveningen (842m) 19.08.2018 10:56
Visits of other PBEs Øvredalen parkering (39m) 19.08.2018 09:25

Øvredalen, sør for Sveningen, var utgangspunktet for dagens tur. Jeg fulgte først grusvei og deretter god sti oppover dalen. Flere steder langs stien var det skilt med diverse ordtak og sitater. Sola tittet fram innimellom, men det begynte å skye til etter hvert som jeg kom over tregrensa. Fra ca. 500 moh er stien merket med hvite firkanter som er malt på fjellet.

Da jeg nådde toppen, begynte det å regne litt. Kombinert med litt vind ble det forholdsvis kjølig å være der, så det ble bare en kort stopp på toppunktet. På grunn av skyene var det ingen utsikt. Jeg tok samme vei tilbake. Runden via Søtefjellet, Sauskolten og Rindafjellet får bli en annen dag, når sikten er bedre. Da jeg kom hjem til Bergen etter turen, var det blå himmel og sol.

Starten av ruta. Sveningen bak til venstre.
Tilbakeblikk nedover dalen. Øvredalsvatnet bakerst.
Toppen av Sveningen. Ingen utsikt i dag.