Fløyåsen i Siljan (14.01.2012)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Ascents Fløyåsen (205m) 14.01.2012

I dag søkte vi mot Siljan kommunes pf 100 topper. Amalie, Magnus og Sniff var ivrige tur følge i dag. Sigurd er på speider tur hele helgen, så da få han sikkert vært på noen andre topper en oss:)

Etter en tur på Tempelturen parkerte vi nede ved brua over til Dåpan. Som i skumringen på tur tilbake kan verifiseres av barna mine er tilholdsstedet for ALLE trollene fra filmen: Trolljegeren. Jeg prøvde fortvilt å lokke på Otto Jespersen, men i motsetning til barna så jeg bare vakker natur, og en flott vinter elv under broen:)

Etter litt kartvurdering, gikk vi litt oppover skogsveien til Fritzø (her også!!) som har standard! på sine skogsveier. Denne hadde brøyte-stikker!! Men litt forståelig når en ser fallhøyden ned mot elven som følger veien oppover. Etter 5-600 meter kom vi til området der vi trodde det ville være best å stikke opp mot toppen. Og jommen ta, en gammel traktorvei!! Og den går faktisk så og si helt opp til toppen. Da er det jo ingen sak å ferdes opp på ås-toppene, når det er slike forhold.

Rett før toppen fikk vi gleden av en utrolig vakker solnedgang. Det skinte så sterkt av vi vurderte og verden største gartneri hadde tilholdssted bak fjellrekken i det fjerne, eller som det var storbrann nede i Oklungen;-)

Opp til trigpunktet, som faktisk så vedlikeholdt ut i forhold til mange andre plasser. Men så raskt at det ikke var toppen, da både Magnus og Amalie stod på hver sin topp ved siden som var høyere. Men etter litt sondering rundt forbi, fant vi ut at en tredje topp som ligger 30-50 meter nord-vest for trigpunktet, og er tydelig høyere.

Flott tur, bortsett fra alle trollene som lusket rundt i skogen, etter at det var blitt mørkt;-)