Breithorn, et av sommerens mange høydepunkter (11.08.2018)

Written by knutio (Knut Inge Orset) GSM

Ascents Breithorn (4,164m) 11.08.2018 08:00

Etter noen dager i Valtournenche og Cervina var værmeldingene gode for den planlagte turen til Breithorn. Syns vi var tidlig ute, men da vi ankom Platou Rosa før kl 8 var det både turfolk og alpinister over alt. Vi tok på stegjern og bandt oss inn i tau som de andre, men på veg oppover skibakken virka det det ganske meningsløst å gå å surre med tauet. Nattefrosten gjorde at det var lettgått for oss på veg oppover og gode forhold for de som trente porter.

Etter en god time var vi oppe på platået ved Kleine Matterhorn og kom oss endelig bort fra skiløypene. Sammen med hundrevis av andre gikk vi først paddeflatt bortover til selve stigninga mot toppen. Tok en matpause her mens vi observerte det svært varierende klientellet. Noen med dongibukse, andre i t-skjorte, damer på 80-talls randoski uten tau og andre med taukveiler langt over øra.

Vi fortsatte i vårt lille taulag vider oppover bakken i godt driv, gikk forbi de fleste og var på toppen etter 3 timer. Litt vind, men god temperatur og stillongs var unødvendig. Signe var litt sliten, men svært fornøyd med å kommet opp. Retur samme veg etter obligatoriske bilder.

Snøen hadde blitt våt da vi småsprang nedover skianlegget, nå uten tau og stegjern. Flere av oss hadde fått litt hodepine før vi skulle ta gondolen ned. Bra å kjenne litt på høyden.

Nede i Cervinia var formen på topp igjen og vi feiret med pizza og is. Turen var nok enda enklere enn jeg hadde trodd og det var ingen problemer å ha med barn iallefall. Vi får finne oss noen brattere (og høyere?) neste gang.

Klar for avmasj på Platou Rosa, 3470 moh
Endelig passert skiheisene og klar for siste biten mot toppen
Fantastisk dag på toppen, 4165 moh
Signe på veg ned, Matterhorn forran