Tempelturen i Siljan (14.01.2012)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Ascents Tempelturen (218m) 14.01.2012

I dag søkte vi mot Siljan kommunes pf 100 topper. Amalie, Magnus og Sniff var ivrige tur følge i dag. Sigurd er på speider tur hele helgen, så da få han sikkert vært på noen andre topper en oss:)

Vi kjørte opp og parkerte i den delen av Siljan hvor Farrisrunden starter å snakke melkesyre. På en liten lomme i første sving oppi bakken, rett etter en har tatt av ved Lakssjø fra Svarttangveien Fv 215, opp mot Moholt.

Vi fulgte sti som var besiktiget på kart før avreise. Denne ble fult opp til vi kom til sti/ traktorvei skille. Her tok vi til venstre selv om stien på kartet sa høyre. Etter ett stykke på ny sti brøt vi rett opp skrenten med kurs rett mot toppen. Greit opp mot toppen.

Etter litt bål fyring, niste, og solbærtoddy satte vi snuten nedover igjen.

Vi gikk ned fra toppen på vestsiden. Der ser vi ned på en "parkeringsplass" som markerer enden av en vei som kommer opp fra Moholtjønn. Vi brukte stein-saks-papir for å bestemme om vi skulle ta stien tilbake, eller ned på den "sivilisert" veien. Det ble stien. Og maken til hekkeløp over liggende trær tror jeg ikke jeg har vært borti før. Det så ut som om en lokal bonde hadde sett penger i attåtnæring, og arrangert motorsagkurs for folk med bi-polar lidelse, og under kursert har tydelig alle vært i den maniske fasen. Hurra meg rundt! Vi angret sterkt på at veien ned til Løkkeveien som starter ved Moholttjønn ikke hadde blitt valgt!

Den blir ihvertfall valget både opp og ned neste gang:)