Kragerø/Bamble (13.01.2012)

Kartmyrknuten (184m) 13.01.2012
Løveråsen (169m) 13.01.2012
Skjærsjøknuten (171m) 13.01.2012

Skjærsjøknuten - Løveråsen (Kragerø)

Startet fra traktorveien som går inn på sørsiden av Skjærsjøknuten fra Hullvann. Dette er en liten, markant og bratt topp, med et nokså karakteristisk utseende, spesielt om toppen ses fra vest. Fant en naturlig oppgang i det jeg runda inn mot østre kant av fjellet. Det går en liten sti opp fra denne kanten hvor noen har satt opp et tau på det bratteste oppe i skråningen. Fra foten av fjellet går det raskt å ta seg opp og ned på denne siden. Det lille toppområdet var overraskende oppdelt. Selve delen med trig.punktet (nå kun feste og bolt igjen) var avgrenset med en dyp smal kløft. Fra den kanten stien kommer opp fant jeg kun en naturlig passasje for å komme ned og over mot vestre delen av toppen. Det er her ute på vestsiden av toppen det virkelige flotte utsynet er.

Utsikt fra Skjærsjøknuten mot Hullvann, som forøvrig er et fint vann å padle.

Løveråsen
Vel nede ved foten av Skjærsjøknuten tok jeg strake veien over heia mot Løveråsen. Dette ble en av de heller slappe toppopplevelsene, og egentlig ingenting å skrive hjem om. Hadde det nå enda vært løver der :)

Moldfjell/Kartmyrknuten (Bamble)

En liten og grei pf 100-topp som jeg gikk opp fra nordvest. Fin utsikt vestover mot Grummestadvannet og Fossingfjorden.

Fra Moldfjell
Rester av trig.punkt på Moldfjell

Grummestadknuten
Som avslutning i mørket tok jeg turen oppom Grummestadknuten i Dørdal. En fin topp jeg har vært på flere ganger tidligere. Denne inngår som en av 10 topper i SB-trimmen i Bamble.