Midtre Torfinnstinden via midtrenna (03.08.2018)

Written by sknudsen (Svein Knudsen)

Ascents Midtre Torfinnstinden (2,107m) 03.08.2018

Tok båten fra Bygdin klokken 9:05, og etter å ha tatt en seng på Torfinnsbu startet jeg å gå klokken 10:30. Fulgte den vanlige stien opp til der renna til Austre Torfinnstind starter. Derfra går det en tydelig sti langs fjellveggen bort til neste renne, der inn-steget for turen til Midtre Torfinnstind er. Man går så opp på venstre side av denne renna. Det er stedvis litt bratt, men finner man letteste vei er det helt grei klyving. Den bratteste delen er nederst.

Etter hvert går man over i neste renne til vest. Litt før toppen av skaret følges en tredje renne opp til venstre. Denne fører til toppen. Den øverste delen er litt løs, så det var greit å ha renna for seg selv. Det er litt prøving og feiling for å finne beste vei, men stort sett sier veien seg selv. Var på toppen klokken 13:30. Da begynte det å regne, så litt glatt og sleipt på vei ned. Det er nok en fordel å ha gått samme vei opp når man skal finne greieste vei ned, da er det ikke bruk for sikring. Hjelm er å anbefale. Tilbake på Torfinnsbu kl 16, da smakte det med en medbragt øl.