Altas høyeste (14.08.2018)

Written by anneirik (Anne Julsrud Haugen) GSM

Ascents Store Haldi (1,149m) 14.08.2018

Hentet ut leiebil på flyplassen og kjørte til Kåfjord. Det var fullt på parkeringen langs hovedveien for de som skal gå til Haldde, og vi klarte ikke kjøre opp en bratt og humpete bakke til en annen parkeringsplass, men det var noe plass foran Kåfjord kirke hvor vi parkerte. Gikk så opp til Haldde på Sukkertoppen hvor det for 100 år siden var nordlysobservatorium med Kr Birkeland i spissen. Vi ble noe overraskende møtt av mange ivrige barn med norske flagg da vi kom. Det var cafe i hovedhuset med gode vafler. Det viste seg at Alta kulturskole hadde overnattingstur for flere grupper denne uka. Vi snakket med noen voksne som kunne fortelle om et samfunn med på det meste 17 personer. Tre barn var født der, den ene rakk ikke jordmora fram til, den andre var jordmora der i to uker før ungen kom. Oldemor til en vi snakket med hadde vært tjenestepike på Haldde, det var også en del litteratur vi kunne sette oss inn i. Vi la fra oss det meste vi hadde med i DNTs selvbetjeningshytte som er et eget mindre hus helt øverst på toppen. Gikk så videre til Store Haldi. Vi så toppen fra Haldde, men på øverste punkt ved varden var det tåke uten sikt. Terrenget var steinete og tok litt tid å forsere. Etter at kommunetoppen var besteget, var det Real turmat og avslapping på DNThytta, uten andre overnattende.