Vrågåvarden m/flere - Rollag (15.08.2018)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Vrågåvarden parkering (616m)
Endpoint Vrågåvarden parkering (616m)
Ascents Vrågåvarden (786m) 15.08.2018 16:03
Vrågå Sørøst (784m) 15.08.2018 16:30
Øst for Ulvikdamtjønn (738m) 15.08.2018 17:19
Kløvsteinnatten (767m) 15.08.2018 17:43
Sørvest for Fagerbuåsen (787m) 15.08.2018 18:42
Fagerbuåsen (772m) 15.08.2018 19:03
Visits of other PBEs Vrågåvegen bom (416m) 15.08.2018 15:00
Vrågåvarden parkering (616m) 15.08.2018 15:28

Usikkert værvarsel denne ettermiddagen, så jeg dro dit det var minst sjanse for regn. Numedal så ut til å kunne få litt sol med en liten mulighet for lette regnbyger. Men over det meste av Østlandet skulle det bli stort sett overskyet med litt regn her og der.

Etter en stund rullet jeg gjennom Rollag "sentrum" og oppover Fv106/Vrågåvegen. Ved Søre Bergan møtte jeg den automatiske bommen. Her betalte jeg 60 kroner med mynter. Jeg har alltid en del mynter liggende i bilen i tilfelle sånne situasjoner. Etter hva jeg registrerte var det kun mulig å betale med mynt, men det kan hende jeg overså andre betalingsmåter.

Fra bommen fortsatte jeg oppover Vrågåvegen til Korsløken. I krysset her var det skiltet til Vrågåvarden. Grusveien som tok av mot Kjommesetre og Fløtterudsetre hadde en bom som nå sto oppe, men magefølelsen sa at det ikke var noen god idé å kjøre videre på den veien. Og magefølelsen var det visst lurt å stole på, skulle jeg senere få svar på...! Uansett var det kun 750 meter inn til Fløtterudsetre hvor jeg hadde tenkt å fortsette videre på stien mot Vrågåvarden (786) fra. Hvis jeg ikke orket å gå 750 meter ekstra, ja da kunne jeg likeså godt bare kjøre hjem igjen... Det ville være rimelig dumt å bli innelåst pga det i hvert fall.

Vrågåvarden parkering. Oppover til venstre fortsetter Vrågåvegen over til Sigdal kommune. Her er det forbindelse til Fv134 via Grytelvveien. Oppe til venstre ses også noen skilt, og her er det blant annet skiltet mot Vrågåvarden. Rett frem går veien mot Kjommesetre og Fløtterudsetre, og man ser nå den hvite og røde bommen som står rett opp.

På grusvei gikk det nå radig bort til Fløtterudsetre. Det var noen barn og voksne på setra, så jeg gikk ikke helt bort dit, men ruslet istedet gjennom skogen bort til stien. Store deler av stien fulgte en liten rygg med bart fjell. Den passerte et koselig tjern, før den fulgte en ny rygg. Så en liten bratt kneik, og Vrågåvarden (786) dukket opp i en åpning i skogen.

På ryggen etter å ha passert tjernet nedenfor. Åsen i bakgrunnen er Sørvest for Fagerbuåsen (786).
Vrågåvarden (786).
Utsikt østover fra Vrågåvarden (786).
Fra Vrågåvarden (786) mot Vrågå (784), som er midt i bildet.

Vrågåvarden (786) hadde en formidabel toppvarde, som besto av gamle stokker støttet mot hverandre. Det var en åpning med en passasje inn til midten av varden, men denne var for smal til at jeg torde å skvise meg inn. Ikke hadde jeg noe å gjøre der inne heller. Jeg ble heller på utsiden i sola, for nå hadde været lettet en del. Det så lovende ut akkurat nå, og dette var noe bedre enn Yr hadde varslet.

Mot øst og sørøst var det åpning i skogen og litt utsikt. Jeg så blant annet mot neste mål, som var Vrågå (784). Dit måtte jeg gå mer i terrenget, men her var det åpent med knauser og berg. Mot denne toppen fulgte jeg etter hvert en rygg med flott utsikt, spesielt vestover og ned mot Numedal.

Jeg ser tilbake mot Vrågåvarden (786), som befinner seg på den skogkledde haugen til venstre. Selve toppvarden som er laget av store trestokker, ses litt til høyre for de høyeste trærne.
Jeg er på ryggen like nordvest for Vrågå (784). Her var det nydelig utsikt vestover. Numedalslågen og fylkesvei 40 ses i bunnen av dalen langt der nede.
Varden på toppen av Vrågå (784) var en haug med stein som hadde begynt å gro igjen med lyng og kratt.

Fra Vrågå (784) vandret jeg mot nord og nordøst gjennom et riktig idyllisk og flott terreng. Landskapet her like nord for Vrågå er preget av flere tjern, små trær, nakne svaberg og mindre knauser. Hadde dette vært en av de varme sommerdagene vi hadde 2-3 uker tidligere, ja da hadde selv jeg vært fristet til et lite bad.

Idyllisk og fint terreng her litt nord for Vrågå (784). Her står jeg ved det største tjernet oppe på platået.

Nå kunne jeg ha ruslet rett bort til 2 topper ved Fagerbutjønn som jeg uansett hadde tenkt å avslutte runden med. Men jeg hadde greit med tid, så da tok jeg en omvei via et par åstopper mot øst. Været var dessverre i ferd med å snu nå. I vest ble det helt overskyet, og lett nedbør slo over Blefjell. Der kom nedbøren som det var en liten sjanse for at ville komme...

Fra det trivelige landskapet nord for Vrågå (784), gikk jeg nå litt nedover og inn i større skog med noen myrområder. Jeg vandret over høyden Øst for Ulvikdamtjønn (738) og videre til den høyere Kløvsteinnatten (767). Etter denne tørkesommeren var ikke myrene altfor våte, så jeg prøvde å gå på disse fremfor i skogen. Det var lettere å ta seg fram på de åpne myrene enn i skogen, som fort kan bli noe ufremkommelig.

Lite utsikt på toppen Øst for Ulvikdamtjønn (738).
Greit å gå på myrene, som her mot Kløvsteinnatten (767).

Kløvsteinnatten (767) hadde et åpent område på toppen, så her var det litt utsikt. Toppen hadde også en mast med et tilhørende, lite bygg.

Gråværet i vest nærmet seg kraftig nå, men det så ikke ut til å være så heftig regn i vente, heldigvis. Men noen regndrypp måtte jeg forvente, og idet jeg forlot toppen kom de første, lette dråpene.

På toppen av Kløvsteinnatten (767). Bildet tatt sørover.
Tekslehogget (721) midt i bildet, sett fra Kløvsteinnatten (767).

Etter å ha ruslet ned fra Kløvsteinnatten (767) krysset jeg noen myrer. Her kom det en liten regnskur som besto av superlett yr. Jeg ble knapt våt på jakka før den var over.

Like før jeg startet på stigningen mot Sørvest for Fagerbuåsen (786), hørte jeg plutselig stemmer på myra sør for meg. To eldre damer kom ruslende. Litt overrasket ble jeg over å møte folk her i dette stiløse og myrete skogsterrenget. Men hyggelig å se at andre også finner veien til litt mer bortgjemte områder.

Da jeg nærmet meg toppen Sørvest for Fagerbuåsen (786) kom det en noe mer fuktig regnskur. Nok til at skog og lyng ble våt. Men etter 10-15 min var den over, og etter dette ble været lettere igjen.

På denne toppen var det tjukk skog og null utsikt. Den er temmelig jevnhøy med Vrågåvarden, og hvilken som egentlig er høyest gir ikke kartet noe endelig svar på, foreløpig. Men det ser faktisk ut som Sørvest for Fagerbuåsen kan være høyest. På kart med 1-meters høydekoter har denne kote 786 som høyeste, mens Vrågåvarden har 785 som sin høyeste. Sistnevnte topp har derimot en oppgitt høyde på 786,6 moh på økonomisk kart. Sørvest for Fagerbuåsen har ingen høyde på noen kart, men denne bør altså være nærmere 787 moh den også. Her ligger det an til fargebytte på nålene på Peakbook-kartet når/hvis Kartverket plotter inn nøyaktige høyder på begge toppene.

Jeg vandret raskt videre til siste topp på dagens runde, som var Fagerbuåsen (772). Også her var det mye skog på toppen, men den var ikke like stor og mørk. Faktisk gløtt av sikt innimellom fra denne åsen.

Mye skog her på toppen Sørvest for Fagerbuåsen (786).
Høyeste punkt på Fagerbuåsen (772) så ut til å være i denne klyngen med bjørk.

Fra Fagerbuåsen (772) gikk jeg ned til en traktorvei som førte videre nedover mot Korsløken. Denne traktorveien var ganske gjengrodd i starten og litt vanskelig å se. Etter passering Korsløken var den rasert av skogsmaskiner, så her var det fryktelig gjørmete. Jeg måtte gå i terrenget ved siden av traktorveien de siste meterne før jeg nådde grusveien og kunne spasere bort til bilen.