Kommunetopp nummer to i Sørum (15.08.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Bjørnholen (347m) 15.08.2018

Etter at vi besøkte Kukollen, som var Sørums høyeste topp, for noen år siden, har Bjørnholen dukket opp som Sørums nye kommunetopp. Måtte derfor avlegge den nye toppen et besøk. Kjørte rv171 østover fra E6 i retning Sørumsand. Tok av på Bakkevegen sydover. Kjørte denne vegen til endes. Parkerte ved skyteanlegget til Sørum Skytterlag.

Parkerte ved skytebanen til Sørum skytterlag

Gikk tømmmervegen innover langs skytebanen. Flatt og småkupert innover her. Etter vel en kilometer kom jeg til Barkeplassen. Her var det ei skogsarbeiderbrakke.

Skogsarbeiderkoie ved Barkeplassen. Gikk videre på hogstflaten i bakgrunnen.

Gikk tømmerveien først litt oppover i et nytt hogsfelt, dreide så av mot høyre og tømmerveien fortsatte videre oppover til høyre for hogstfeltet. Her kom dagens bratteste stigning. Etter noen hundre meter med stigning, tok det av en sti fra tømmerslepet mot høyre. Gikk inn på denne stien.

Gikk stien til høyre her

Fulgte stien svakt oppover og innover til Bjørnholen. Åpen og fin furuskog her oppe i høyden. På toppen var det en stor kommunikasjonsmast, med tilhørende hytte. Skrev meg inn i boka, spiste litt og returnerte samme vei tilbake til bilen nede ved skytebanen. Turen ble totalt 4,8 km lang.
Var alene på tur denne onsdags morgenen.

Hytte og kommunikasjonsmast på toppen