Motbakkeløp med det sveitsiske sprintlandslaget i langrenn. (11.08.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Sponga (359m)
Ascents Grønliheia (518m) 11.08.2018

Magne, Leif og jeg kjørte ut til Vassbakken i Verrabotn. Der startet motbakkeløpet Grønlivegen opp. Det var konkurranseklasse og trimklasse. Tre løpere fra det sveitsiske sprintlandslaget i langrenn stilte til start, men måtte se seg slått av to norske løpere. Jeg valgte å starte i kortversjonen av trimløypa. Starten var ved elva Sponga. Etter en km forlot jeg løypa og gikk over Jetringtjønnheia og forbi Jakoptjønna opp til peakbooktoppen Grønliheia. Før starten høljet regnet ned med kuling og jordskredvarsel. Men fra starttidspunktet var det oppholdsvær hele turen. Ved målgang ble det utlevert pins til alle deltakerne pluss at det var uttrekkspremier. Jeg var heldig og vant en vakker blomster. Mine turkamerater vant henholdsvis en kopp og et kubbespill. Inne på Grønlisetra ble det servert pølser og det bugnet av gode kaker.

Start ved Sponga på kortløypa
Grønliheia med Jakoptjønna foran
Ei navnløs tjønn like før toppen av Grønliheia