Trongedalsnuten - høyest i Åmli (09.08.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Rukkedalen ved bommen (325m)
Endpoint Samme (325m)
Ascents Trongedalsnuten (929m) 09.08.2018 10:55
Visits of other PBEs Rukkedalen p-lomme (325m) 09.08.2018 08:10
Rukkedalen stengt bomvei (325m) 09.08.2018 08:15
Svak sti mot Det grøne skaret (550m) 09.08.2018 12:30

Trongedalsnuten via Det grøne skaret

Etter turen til Befjell i Froland dagen før, var det ikke lange stykket til overnatting i Åmli - et greit utgangspunkt for dagens tur til Trongedalsnuten. Jeg hadde med sykkel, og satset på å følge ruten til Osten (Olav Østerås) fra 4. juni 2017.

Trongedalsnuten
Fra Åmli kjørte jeg nordover på vei 41 til Javnesmoen der jeg tok av mot venstre på FV 271 mot Gjevden. Etter ca. 40 min kjøring passerte jeg Smedland og like etter var jeg fremme ved starten av Rukkedalen der bommen var nede og låst. Parkering i veikanten på Rukkedalen p-lomme. Det er bedre plass å parkere ca. 40 m lenger mot NV ved et gammelt hus. Ingen tegn til folk eller trafikk på veien inn til Rukkedalen, så da var det bare å pakke ut sykkelen å gjøre seg klar. Fin grusvei ca. 5 km innover til Nedre Hegestøyl der det er en ny, låst bom og videre mot Øvre Hegestøyl. Ca. 200 m sør for denne går det av en skogsvei/DNT-merket rute til Grunnetjørnsbu. Merkingen er ikke av den mest tydelige sorten, så vær oppmerksom!

Parkering litt før bommen i Rukkedalen
T-stien krysser elven her. Ingen bro. Elven steingås et stykke oppover

Fulgte rødmerket T-sti oppover i terrenget til en flatt område litt vest for Grautvassmyra, ca. 560 moh. Stien var ganske så overgrodd av langt, vått gress - perfekt skjulested for flått!

Baksing i høy vegetasjon i Det grøne Skaret
Jeg forlot T-stien på omtrent samme sted som Osten (Olav Østerås), og gikk mot Det grøne skaret. Vått og tilgrodd terreng på denne tiden av året - kanskje bedre tidlig på sommeren. Mer lettgått da jeg kom inn i et bratt granskogfelt som jeg fulgte mot bekken som kommer ned i skaret. Selve skaret var og svært tilgrodd med høy vegetasjon av gress og bregner. Ikke noe kjekt terreng i det hel tatt etter min smak! Øverst i skaret bommet jeg litt og gikk mot venstre i stedet for å fortsette rett frem over et myrområde mot toppen. Fant ingen stier i området , kun elgtråkk. Over 850 moh ble terrenget mye mer åpent og lettgått. Her var det fine berg-rygger å gå på og ganske så idyllisk. Etter vel 2.5 t var jeg oppe på topp-området som er markert av et spesielt byggverk av metall med navn og høyde på toppen og Åmli kommune!

Elegant og informativ markering av Trongedalsnuten 929 - høyeste punkt i Åmli kommune
Trongedalsnuten kommer til syne
Bolter og jern fra trig-punktet og varde på Trongedalsnuten

Kartverket oppgir koordinatene 450148 6530830 "Fot bolt" for toppen som passet helt med min GPS. PB-koordinatene lå litt nedenfor selve toppen, og er justerte. Etter en matpause i sol og i ly for vind, tok jeg fatt på returen som i store trekk gikk langs samme rute jeg gikk opp til Det Grøne skaret.

Vid utsikt fra Trongedalsnuten
Idyllisk område NV for toppen

Det ble en liten omvei opp på en haug SØ for skaret. Her var det for bratt ned, så jeg måtte ned igjen på myren. Videre ned gjennom skaret, men fant nå en bedre definert rygg kledd av granskog nær elven - antagelig den samme som der Osten (Olav Østerås) gikk.

Typisk terreng i Det grøne skaret
Mer lettgått på ryggen nær bekken

Fant sti fra T-stien til Det grøne skaret på tilbaketuren!
Vel nede fra skaret var det naturlig å krysse bekken, og her kom jeg jamen inn på en svak sti (GPS 449039 6532832), temmelig sikkert menneskeskapt men også brukt som elgtråkk, og klarte å følge dette stitråkket helt tilbake til der stien krysser over en liten bekk kloss inntil til T-stien. Mye lettere å følge denne stien enn der jeg gikk opp! GPS ved stistart/avgang fra T-sti 448880 6533180. Legger inn dette som sekundærute Svak sti mot Det grøne skaret.

Stistart mot Det grøne skaret markert av rødt merke ("lånt" av DNT) på sørsiden av bekken
Stistart mot Det grøne skaret til venstre. Merket T-sti (røde merker på trærne) mot Grunnetjørnsbu mot høyre

Alt i alt syntes jeg at dette var en kronglete og tilgrodd rute til Trongedalsnuten, som jeg ikke uten videre vil anbefale - i hvert fall ikke på sommer/høst.
Noe bedre ble det da jeg på tilbaketuren fant en slags sti mellom Det grøne skaret og T-stien. Alternativet er godt merkede ruter fra broen over Rukkeåna ved Grytona SØ for Smedland - se ruten til Petter Bilstad 1.8.2016.

Annen rute

Written by morsor 05.10.2018 03:28

Vurderer å ta denne i oktober. Ser at flere har gått sti helt til Persbekksteane og så sørøstover inn i skogen.

Sv: Annen rute

Written by knutsverre 05.10.2018 09:29

Det går sikkert bra, Morten. Skulle jeg gått turen om igjen, hadde jeg nok sterkt vurdert å følge korteste, merkete rute og sti fra Smeland i øst.

Det grønne skaret

Written by Osten 15.08.2018 19:46

Hyggelig du fulgte ruten min. Jeg gikk nok den ryggen du tok ned. Den var ganske grei.

Holder koken !

Written by Gunski 15.08.2018 15:34

Ser du ligger ikke på latsiden i sommer, flott rapport !

Sv: Holder koken !

Written by knutsverre 15.08.2018 15:50

Takk for kommentar, Gunnar! Liker å gjøre meg litt flid med rapportene, forhåpentligvis til nytte for andre turgåere. Ellers - min aktivitet er ikke mye å skryte av i forhold til alle de flotte og lange turene du har gått i sommer! Likte spesielt godt turrapporten din fra Tverrbottindane i slutten av juli!