Mellomlanding på Terceira. (13.08.2018)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Flyplassen, Terceira (80m)
Characteristic Car drive
Ascents Santa Bárbara (1,023m) 13.08.2018 18:10
Pico do Facho (205m) 13.08.2018 19:19

Açores 2018

- Biltur med to toppbestigninger.

På ettermiddagen tok vi fly fra Pico. Drøye 3-timers stopover på Terceira, bød på en mulighet til en sightseeing. Vi hadde forhåndsbestillt leiebil, men det tok litt tid å få den ut. Litt tungvint system der.

Etterhvert la vi ut på landeveien. Annen type skog her enn på Pico. Tett barskog langs veien

Det går bilvei opp til øyas høyeste punkt, Santa Bárbara. Fast dekke hele veien, til dels nyasfaltert.

Like under toppen av Santa Bárbara. Krater her også.

De andre tok beina fatt siste biten til topps.

Samla ved landmålingssøylen på toppen. Nok en øytopp besøkt. Høyeste punktet ligger forøvrig litt lenger bort, mellom noe bygninger og et gjerde.

Angra do Heroísmo

Etter å ha kommet ned fra fjellet, kjørte vi mot kysten i sørvest og Doze Ribeiras. Veien mot hovedstaden Angra do Heroísmo går gjennom en god del landsbyer. Karakteristisk for disse er hvite murhus med vindus- og dørlister i ulike skarpe farger. Ved ankomst Angra kjørte vi rett opp på byfjellet Monte Brasil. Det består forøvrig av flere toppunkt og mange turstier. Vi parkerte i skaret under Pico das Cruzinhas. Deifra tok vi en 10-minutters beinstrekk på grusveg opp til høyeste punktet, Pico do Facho.

Angra do Heroísmo fra Monte Brasil.

Angra do Heroísmo blei forøvrig hardt ramma av et jordskjelv 1. januar 1980. Skjelvet, som blei målt til 7,2 på Richters skala, var sterkest på øyene Terceira og São Jorge.

Etter beinstrekken kjørte vi raskeste veien til flyplassen igjen, hvor vi var en halvtime før flyavgang. Bilutleieskranken var lavere bemanna nå på kvelden, noe som førte til lang ventetid. Da jeg så tegninga forhandla jeg meg framover i køen, til irritasjon for enkelte andre reisende....og kom meg på flyet videre til Ponta Delgada med et nødskrik.

Açores 2018

Kart: (Glemte vist å avslutte trackingen før vi var vel oppe i lufta...)