Ponta do Castelete (13.08.2018)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Ascents Ponta do Castelete (74m) 13.08.2018 11:27

Açores 2018

- Artig liten tur til karakteristisk klippe ved Lajes.

Om en er i Lajes på sørsida av Pico kan en ikke unngå å legge merke til den karakteristiske klippen Ponta do Castelete. Da vi var innom byen et par dager tidligere passa det ikke så bra å utforske den nærmere. Det var dessuten litt vanskelig å finne en egnet adkomst.
Med dette i tankene foreslo jeg fotballtrening for guttene på stadion i Lajes med påfølgende bading denne siste formiddagen vår på Pico.

Ponta do Castelete

Terrenget i området er av en slik karakter at enkleste vei til klippen er å følge bandet/ryggen som går direkte ut fra landet innafor. En asfaltert gårdsplass utenfor en lager-/verkstedbygning var avstengt med kjetting og en hund i hundehus. Et tydelig signal.... Det var her vi stoppa tidligere i uka.
Etter å ha saumfart noen andre tilkomstmuligheter, så vi plutselig folk på den omtalte plassen. Traff på en eldre kar der som snakka flytende engelsk. Joda, her var det fint å gå ut på klippen, d.v.s. vi måtte passe oss for lause steiner. Vi hilste på hunden(e), som i følge eieren var av den fredelige sorten. Vi takka for gjestfriheten og fant dertetter en fin adkomst ut på ryggen mot klippen.

På veg ut på ryggen.

Ei grassrampe førte oss ned i høyrekant av ryggen, og ned i sadelen mot toppen. Det var fint å gå videre langs ryggen, som stort sett var fri for busker. Vi passerte et klyveparti på noen meter, deretter var det grei rusling videre til topps.

Klyveparti, litt løst.
Klyvepartiet sett ovenfra.
Vi ser tilbake mot utgangspunktet. Grassrampa sees tydelig t.v. for ryggen, i forkant av den lyse bygningen.

En liten topp litt lenger frampå bød på litt artig klyving. Se opp for løst/smuldrete fjell!

En lavere topp lenger frampå bød på litt artig klyving.
Utsikt fra den litt lavere toppen mot Lajes. Badeplassen i forgrunnen.
På veg ned øvre deler av ryggen igjen.