Ti på topp Skrim 2018 (11.08.2018)

Written by kjellhho (Kjell Horstad)

Ascents Evjuseterfjellet (758m) 11.08.2018
Evjuseterfjellet Nordvest (739m) 11.08.2018
Vest for Hesteskotjernet (846m) 11.08.2018
Jotefjellet (764m) 11.08.2018
Rønseterknatten (821m) 11.08.2018
Styggmann (872m) 11.08.2018

Flott tur sammen med en kollega for å ta de siste fem av KOLs Ti på Topp poster for 2018. Vi startet ved parkeringa øst for Lauarvann og gikk opp til Rønsetra. Der forsøkte vi å finne en sti som er vist på kartet som går opp til et utsiktspunkt øst for Evjuseterfjell. Dessverre så var denne stien borte for godt og vi endte opp med å bushe fram til en skogsbilvei som også er skiløypa som går opp rett under Evjuseterfjell. Herfra bar det rett opp lia kom vi til de to postene som var pp toppen. Derfra bar det rett ned lia etter et hjortetråkk som var veldig bratt til tider. Vi skulle videre til Jotefjellet. I starten fra Svarttjern gikk det fin skogsbilvei men vi måtte ta av fra den når den stupte nedover og rundet den stupbratte kanten mot Jotefjell. Her var det virkelig bratt. Vi kom ned men er ikke sikker på om vi hadde kommet opp. Ikke lenge etter fant vi stien over Jotefjell. Etter den posten så var Styggemann neste. Der er det jo fin sti hele veien forbi flyvrakets motor og opp bergrabbene til en fantastisk utsikt.
Det hele ble avsluttet med et besøk på Rønseterknatten før Sigvartsstigen viste veien ned igjen. Min kollega fikk nok etter Styggemann så det ble solotur til Rønseternatten.
En syvtimers tur i fantastisk turvær.