Velji Grad (05.08.2018)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Velji Grad (497m) 05.08.2018
På toppen

Etter en god frokost og bad/soling på hotellet dro Hans Thorvald og jeg videre mot Kotor. Vi hadde tenkt å gå på toppen Rumija, men bilvegen var ikke noe å kjøre på for leiebilen vår. Vi hadde også vurdert å gå på Stirovnik, men Google maps fortalte oss at bilvegen var stengt ned mot Kotor. Da bestemte vi oss for å gå opp Velji Grad. Dessverre var jeg en dårlig kartleser, og bidro til at vi kjørte på en vei nede ved stranden som ikke egnet seg for biler. Det var verken moro for Hans Thorvald som var sjåfør eller meg, der vi snirklet bilen mellom mengder av folk. Etter alt for lang tid fant Hans Thorvald endelig veien ut av mylderet, og vi pustet begge lettet ut.

Omsider kom vi frem og fikk parkert bilen, og vi gikk en ålright vei helt opp til Velji Grad. Det var stekende hett og det gikk med mye vann. Nesten fremme til toppen ble jeg litt skremt for det lå en slange i veien. Den viste seg heldigvis å være død. På toppen måtte vi gå noen meter gjennom noen busker/trær og opp noen steiner for å komme på selve toppunktet. Det var litt ekkelt, siden vi hadde møtt på en slange tidligere på turen. Det var fin utsikt fra toppen.

Etter turen ble det nok et behagelig bad i havet, før vi dro til Muo og Kotor.