Elgspiggen - kommunetopp nr 200 (07.08.2018)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Elgspiggen (1,604m) 07.08.2018
Visits of other PBEs Elgspiggen parkering Orvdalen (850m) 07.08.2018
Orvdalssætran bomveg (723m) 07.08.2018
Orvdalssætran p-plass (840m) 07.08.2018
Utsikt fra Orvedalssetra
Idyllisk ved Orvedalssetra
Kjørte ned fra Øversjødalen og inn til Orvedalssetra kvelden før. Fin bomvei (kr 60,- på SMS) inn hit og idyllisk parkering men uten telefondekning. Bada i elven og kosa oss med bok og strikketøy dagn før. Liv er ikke i form og var egentlig litt sliten etter 6 kommunetopper og noen flere.... på 5 dager, men etter en fin overnatting på parkeringen ved idylliske Orvedalssetra, var jeg klar for å prøve meg på drømmetoppen. Jeg hadde kikket på denne på kartet og på beskrivelsene og drømt om å ta den i mange år, men av forskjellige grunner ble det ikke før nå. Bestemte tidlig at dette skulle bli kommunetopp nr. 200 for oss.
Traktorveien
Fulgte traktorveien fra Orvedalssetra inn til der en annen traktorvei krysser elven. Her er også en liten p-lomme. Traktorveien og stien etterpå er rødmerket. Stien går langs bekken og er lettgått. Videre svinger den nordover og opp i steinuren, der mistet vi den og gikk derfor rett opp uren til toppen.
Fin, lettgått sti oppover
Liv slet godt på slutten og måtte stoppe ofte, men toppen er ikke tung på en god dag. Postkasse med bok på toppen. Hadde med oss bamsemoms som vi feiret topp nr. 200 med. Været var fint, så shorts og t-skjorte var tingen. På vei ned fulgte vi noen varder et stykke og fortsatte til venstre etterpå og inn på stien vi fulgte opp. Noen på vei opp da vi gikk ned. Går gjerne denne turen om igjen!
Hurra for topp 200
Feiret med bamsemoms
Utsikten fra toppen er flott i alle retninger

Gratulerer med K-topp nr. 200!

Written by knutsverre 01.09.2018 18:52

Høres ut som om dere fant en bedre rute/sti til Elgspiggen enn meg. Har dere et GPS-spor fra turen deres?

Sv: Gratulerer med K-topp nr.

Written by LivogKristen 01.09.2018 21:23

Takk.

Ja vi fant merket sti oppover til det ble for mange varder i alle retninger. Ikke flink til å huske å spore turene våre. Var flink en stund, men så syns jeg appen streiket og jukset så mye og sluttet. Etter det glemmer jeg det stadig vekk. Skal skjerpe meg!