Alle Såleskinntoppene (06.08.2018)

Nordre Sålekinna (1,595m) 06.08.2018
Sålekinntoppen (1,591m) 06.08.2018
Visits of other PBEs Øversjøen nord parkering (820m) 06.08.2018
Utsikt mot Såleskinnstoppene fra overnattingsplassen vår

Kjørte fra vakre Elgå, tilbake på Rv3 og så Rv 26 til Øversjødalen og tok av den første veien oppover, det var ikke lurt, sneglet oss oppover mellom husene med bobilen, kom opp i krysset ved bommen. (Til andre ta vei nr 2 oppover dalen, om dere har bobil.) Kjørte oppover bomveien og forbi avkjøringen til gården der vi skal parkere i morgen, for å lete etter en fin plass å overnatte. Litt før Svarthaugen er det en parkering for skiløypa, der var det perfekt å overnatte. Hadde til og med panoramautsikt mot Såleskinntoppene.

Kvelden før var der ikke tåke. Utsikt fra soveplassen vår
Ser oss tilbake mot toppene. Går bra med bobil over broen.
Dagen etter var tåken her, vi bestemte oss for å gå tidlig likevel og kjørt ned til Øversjøen, over broen og parkerte på anvist parkering ved gården. Fra parkeringen går stien over et jorde og gjennom noen grinder, opp en traktorvei og så over til godt merket sti helt opp til Såleskinntoppen 1591. Vi gikk i tåke på slutten, men mens vi var der, lettet denne og vi fikk en flott utsikt over fjell, vidder og vann. Flott topp!!!
Fin varde på Såleskinnstoppen (1591)
Videre gikk vi uten sti, men med noen få varder over Midtre Såleskinna og ned i Såleskinnskardet før vi gikk oppover steinhaugen til Nordre Såleskinna. Fant ikke noen merking på vei opp, men noen varder her og der på vei ned. Bilde og mat på toppen og ingen tåke.
Nordre Såleskinna
Ned igjen fulgte vi varder her og der og kom ned igjen på den andre stien etter hvert. Traff mange på vei opp, alle generasjoner. Hadde tenkt å ha en hviledag neste dag og gå Elgspiggen fra Spekedalssetra dagen etter det, men traff en mann på vei ned som fikk meg til å endre mening. Han sa han hadde gått begge og at den fra Orvedalssetra var den beste pga. at fra Spekedalssetra var det mer løs stein enn fra Orvedalssetra og at toppen var lettgått. Så videre til Orvedalssetra nå.