Elgåhogna (05.08.2018)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Elgåhogna (1,460m) 05.08.2018
Visits of other PBEs Elgåhogna parkering (750m) 05.08.2018
Tåken lettet da vi spiste
Fra Tverrfjellet kjørte vi videre til den koselige bygden Elgå. Her beiter det rein mellom hus og biler. Kjørte RV 26 og tok av mot Elgå på Rv 654. Denne veien er ikke bra. Begynner fint med asfalt og fin vei, men midt på er det slutt på asfalten og resten av veien er bare et vaskebrett. Sneglet og ristet oss innover veien med bobilen til vi kom til Rv 221, da kom asfalten tilbake og veien var fin. Men selv om veien er dårlig, er det fin naturopplevelse likevel, med fin natur og rein som plutselig er dukker opp i veien.
Reinen går over alt
Vel fremme i Elgå parkerte vi i sentrum og spiste siksynfoni på restaurant Bryggeloftet. Ikke bare kortreist mat, men som servitøren sa, "ikke reist mat".
Reinen er ikke redd
Fantastisk utsikt fra bryggen i Eldå
Tåke på toppen da vi kom opp, men den lettet. Ly bak varden

Denne natten bøttet det ned, og værmeldingen var ikke bra for dagen heller, men kl 07:00 stoppet det brått. Vi øynet håp. Etter en god frokost, kjørte vi til parkringen på Dalset ca 5 km fra Elgå og parkerte bilen ved info.skiltet. Ingen andre på parkeringen da vi kom. Her er også en stor parkering på andre siden av veien. Fortsatt opphold, men litt tåke og mye vind. Vi bestemte oss for å gå likevel.

Fulgte traktorveien til Hammarvollen, der tok vi av på sti og fulgte skilt merket Brennåhåmmaren noen få meter før vi tok av på stien til Elgåhogna. Den godt merka stien går oppover i et idyllisk terreng med elv, fossefall, godt underlag og fin utsikt. Tåken lettet litt etter litt og vi kosa oss oppover lien. Masse deilig friskt vann i elven. På slutten så vi ikke den nye stien, men fulgte gammel merking opp i steinuren. På veien ned fulgte vi ny merking (stien er lagt om) og stien gikk nesten bare på fine gressrenner. Tåken lå fortsatt på toppen da vi kom opp til varden, men da vi hadde skrevet oss i boken, lettet den helt og en fantastisk utsikt åpenbarte seg for oss. På vien ned traff vi masse folk på vi opp og parkeringen var full da vi kom ned igjen. Opphold og sol hele turen vår, men de siste 10 meterene begynte det å drøppe og da vi kom inn i bilen bøttet det ned. Heldig med været enda en gang, takk for det! Hit skal vi igjen!!! Kjørte videre mot Såleskinnaparkeringen for å gå den i morgen.