Raskiftet (03.08.2018)

Raskiftet Sør (807m) 03.08.2018
Visits of other PBEs Raskiftet parkering (585m) 03.08.2018
Toppen av Raskiftet sør

Etter å ha vært på Gitvola tidligere på dagen kjørte vi videre på Rv 215 og tok av mot Fløtermuseet og over broen. Etter broen ta først vei til høyre og etter noen meter kom bommen der en betaler kr 58 via SMS. Kjørte innover til et skilt merket med Dovregubben i gult i et kryss. Denne veien inn til venstre er merket med et skilt med trussel om stengning uten varsel. Dette skjønner jeg ikke fordi ingen andre har skrevet noe om det. Vi kjørte opp og parkerte i krysset der traktorveien starter. Fin vei hit.
Denne traktorveien har noen kjørt opp, det går ikke lengre da halve veien er borte noen steder oppover. Gikk denne veien til endes og krysset bekken til høyre. Fortsatte oppover stien. Den er umerket her, men merket med gamle røde band lengere oppover. Gikk opp til en myr, der er stien merket med gult og gikk langt til høyre, sikkert for å unngå myren. Myren var helt tørr, så vi gikk rett på GPS i retning toppen herfra. Kom opp til et av de stedene der de bygger vindmøller og fortsatte rett frem til toppunktet av RASKIFTET SØR. Etterpå gikk vi til RASKIFTET. Hele området her oppe blir bygget ut med vindmøller, synd, men sikkert nødvendig. På sikt kan man sikkert kjøre opp, dersom veiene blir åpnet helt opp.

Ned igjen skar vi rett på og kom inn igjen på stien og traktorveien ned igjen til krysset og bilen. Heldigvis var bommen fortsatt oppe.
Kjørte litt nedover igjen og fylte vannflasker og vannkanner med friskt, rent vann i en vannpost langs veien. Kristen fikk til og med spylt litt av bobilen etter alt støvet vi hadde kjørt i.