Galdebergtinden (27.07.2018)

Written by Birper (Per Birkhaug)

Ascents Galdebergtinden (2,075m) 27.07.2018

Gikk fra Eidsbugarden i strålende vær. Turen innover langs Bygdin er ganske lang, men i slikt vær, og med høysommer i fjellet var det bare fint i dag. Oppover til Høystakka gikk det ganske lett, til tross for varmen (25 grader +). Traff et par andre fotturister, men ingen som skulle på topptur. Krysset hengebroen over Høystakka og fulgte stien mot Galdeberget med Uksedalshøe på venstre side. Krysset etter hvert over sidebekk til Tolorma (har ikke navn i kartet), ikke noe problem denne dagen, nesten ikke vann i bekken. Herfra begynner oppstigningen for alvor. Herfra er det ikke sti, bare sporadisk merking med "varder" satt opp av andre vennlige turgåere. Det blir litt navigering i storsteinet ur for å finne den enkleste veien opp. Kom etter hvert opp til selve Galdeberget og måtte gå litt langs kammen N og Ø-over for å nå toppen. På veien gikk jeg på fire reinsdyr som tydelig var preget av varmen, de søkte til de få, små snøflekkene som ennå lå igjen. Rett før siste oppstigning til toppen traff jeg på en annen turgåer som hadde vært på toppen. Han hadde tatt turen rundt Uksedalshøe og opp via bandet mellom Uksedalshøe og Galdebergtinden. Vi pratet en stund før vi gikk hver vår vei. Vel oppe på toppen var det en del vind, men fortsatt svært varmt. Utsikten med rundskue mot Jotunheimen og Skarvheimen og Valdresflya var fantastisk og det ble tatt noen bilder (selv om bilder på høylys dag under sånne forhold blir preget av veldig hardt lys. Turen opp tok cirka fire timer med spisepause under Uksedalshøe. Returen gikk samme vei ned igjen. Litt "glatt" enkelte steder pga tørre løsmasser som lett gled under støvlene. Returen til Eidsbugarden gikk på omtrent tre timer med en del fotostopp underveis. Totalt syv timer på tur, drøyt 20 km tur/retur, og cirka 1000 høydemeter opp, samme ned igjen.