Kjentmannsmerker 2017-7 og 2017-8 (11.08.2018)  4

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Characteristic Jogging
Visits of other PBEs Mikkelsbonn (380m) 11.08.2018 16:05

Etter flott og matrik grillfest hos Heidi i Tønsberg føltes det riktig med litt trim. Ann Kristin skulle ri, så jeg fant ut at kjentmannsposter måtte være bra. Alltid lettere med noen mål! Planla en rask gåtur med jogging innimellom.

Kjørte til parkeringen ved Jordbru og startet med å løpe litt tilbake langs veien og til venstre på blåmerket vei mot Persbråtan. Hadde aldri vært innover der før, og det var overraskende sjarmerende med fine beiter og gårder under åsen. Stanset ved restene av saga i Urselva, omtrent 40 m ovenfor brå sving til høyre når bakkene har begynt. Markert i sporet mitt.

Restene av saga i Urselva. Kjentmannspost 2017-8.

Fortsatte på blåmerket sti til Mikkelsbonn hvor jeg hadde en rast. Fine stier/traktorveier, men mye stein et parti langs Urselva, som navnet sier.

Alltid deilig med en rast på Mikkelsbonn. Dessverre bare åpent på vinteren.

For å lage en runde tok jeg blåmerket mot Sandungen/Rustan. Den fulgte heldigvis ikke skiløypa som jeg hadde antatt. Var en fin sti med plankebroer som trolig er lagt ut for syklister. Etter en bratt nedoverbakke under Gampen kom jeg til Butterudbonn hvor Latinersteinen står. Den er satt opp som et minne etter første blåmerkete sti i Vestmarka i 1928, fra Sollihøgda til Rustan. Markert i sporet mitt.

Latinersteinen under Gampen.
Informasjonstavle om Latinersteinen.

Rett etter steinen tok jeg til venstre på blåmerket sti mot Grønland. Så ikke noe skilt som pekte i den retningen. Må mangle eller være litt gjemt. Stien gikk først i retning Mikkelsbonn igjen på skiløypa, men på første bakketopp inn til høyre og på tvers av dalsøkkene til Tanumvollen. Der var Kjentmannspost 2017-7. Tanumvollen var en gang en yrende setervoll med fire seterbuer. I dag er den gjenvokst og kun murene og gressbunnen vitner om aktiviteten.

Kjentmannspost 2017-7 på Tanumvollen. Rester av 4 seterbuer, men godt gjenvokst dessverre.

Gikk videre på stien til Grønland for en ny rast i sola som hadde tittet frem.

Grønland i Vestmarka

Deretter tok jeg blåmerkete stier over Haugsvollen. For å komme tilbake til Jordbru må man forlate blåmerket sti til venstre på god sti litt før den blåmerkete stien kommer ut på en vei. Derfra er det gode stier og barket lysløype tilbake til Jordbru. En seig motbakke for joggere etter stiskillet mot Kantebakk. Ikke ofte jeg jogger, så dette ender nok med støle lår!