Itnavárri - Tromsø 100m pf og 10 på topp (11.08.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Start point Tomasjordnes (68m)
Endpoint Tomasjordnes
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Bønntuva (776m) 11.08.2018
Fløya (671m) 11.08.2018
Itnavárri (799m) 11.08.2018

Syklet fra Tomasjordnes til parkeringa for Fjellheisen der jeg parkerte sykkelen og gikk stien via aksla opp til toppen av fjellheisen. Fulgte skilt mot Fjellstua/Fløya via aksla for å komme til sherpatrappene (steintrapp). Jeg har ikke gått de før så jeg var ikke klar over at de egentlig ikke starter ved parkeringa til fjellheisen, så jeg kunne ha syklet enda ett stykke. Fra parkeringa til fjellheisen er det ca 100 meter sti før en kommer inn på vei som går til venstre, i første kryss er det skiltet opp til høyre på sykkel/gangvei som man følger til starten av Tromsdalen Sherpatrappa. Da var det bare å gå trappene oppover. De går nesten til topplatået av fjellheisen, men siste biten er det fremdeles sti. Videre opp til Fløya var det tydelige stier å følge, det samme videre til Bøntuva. Itnavarri eller Sollidalsaksla som også kalles er med i årets ti på topp i Tromsø, så det var satt opp noen merkepinner videre, samt at det var til dels tydelig sti/tråkk. De hadde vært litt sparsomlige med merkepinnene noen steder, men stort sett var det tydelig tråkk å følge. Ti på topp postkassa sto ikke på høyeste punkt men på Lauritz Larssens varde ca 150 m fra høyeste punkt. Det begynte å regne da jeg kom til denne varden, så ble ett kort stopp her for registrering før jeg gikk til høyeste punkt som er en litt mindre varde nærmere Tromsdalstind, gikk så samme vei tilbake. Fra parkeringsplassen til Fjellheisen brukte jeg 2:15 til toppen og 4:10 t/r parkeringa. Da var det bare å sykle hjem igjen til Tomasjordnes.