Lysekammen - Forsand. Siste K-topp i Rogaland! (07.08.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Strandvatnet NNØ (645m)
Endpoint Samme (645m)
Ascents Lysekammen (1,304m) 07.08.2018 14:14
Visits of other PBEs Strandvatnet NNØ p-lomme (645m) 07.08.2018 09:20

Tåketur til Lysekammen med Kolbjørn

Etter en våt men ellers fin tur til Stora Blåfjell i Hjelmeland dagen i forveien, kjørte jeg den lange veien fra Førrevassdammen via Røldal og Suleskarveien ned i Lysebotn for å være klar for morgendagens tur til Lysekammen.

Overnatting på Hauane B&B
Jeg overnattet på Hauane gard hos det hyggelige vertskapet Kjell Jostein og Aud Eli Lyse som driver gården og eget hjem som et populært Bed & Breakfast sted i sommersesongen. Stedet er med god grunn meget populært og fullbooket lang tid på forhånd, spesielt av utenlandske turister som skal til Kjeragbolten. Men det har også blitt benyttet av flere andre kommunetoppsamlere på Peakbook som et greit utgangspunkt for turen til Lysekammen. Jeg ankom sent om kvelden, og fikk en nyttig prat med Kjell om mulige ruter til Lysekammen.

Lyse gard i Lysebotn. Her er alt velordnet og på stell!
Eldhuset og låven på Lyse gard

Hauane gard anbefales sterkt til andre PB-ere som trenger overnatting i Lysebotn. Her er alt på stell. Usedvanlig hyggelig vertskap, ryddig og pent både ute og inne, god mat, overnatting i koselige rom med oppredde senger - alt til en fornuftig pris.

Lysekammen
Jeg hadde på forhånd diskutert rutevalget til Lysekammen med Kolbjørn som hadde sagt seg interessert i å være med på turen. Møtte Kolbjørn som avtalt ved bommen oppe i dalen før tunnelen. Han hadde - på vanlig måte - tilbrakt natten i sin egen bil innredet for formålet! Sammen kjørte vi opp den gode anleggsveien til NNØ-enden av Strandvatnet der vi parkerte i Strandvatnet NNØ p-lomme. Vi satset på ruten til otto (Otto Lund) og innerdal (Inger Lise Innerdal) som gikk der i 2008, og som er kjent for å gå "strakaste vegen". Det fantes ikke GPS-spor for denne adkomsten. Vi hadde fått råd av Kjell Lyse om å følge en hylle og en liten dal på vest/sørvest siden av Urafjellet (Otto gikk opp i et skar nordvest for Urafjellet), og satset på dette. Det var meldt tåke men lite nedbør mesteparten av dagen, og slik ble det.

Parkering like før broen I NNØ-enden av Strandvatnet. Hyllen i bakgrunnen litt mot ve.
Kolbjørn i PB-uniformen med Strandavatnet i bakgrunnen

Vi fulgte først en sti inn til en hytte (GPS 364066 6554650), og fortsatte så et kort stykke på en sti som gikk i NV retning. Tok ganske snart av fra denne og siktet oss inn mot hyllen som går oppover i sørlig retning. Her kunne vi delvis følge sauetråkk oppover i høyden i lettgått terreng. Etterhvert dreide vi østover opp et lite dalsøkk, og her var det vardet sti et godt stykke oppover til ca. 900 moh.

Her på ca. 900 moh slutter vardingen
Landskapet sør for Urafjellet 1057

Ruten vi gikk fremgår av GPS-sporet og høydeplottet. Otto kalte terrenget for "litt humpete", noe vi kan si oss helt enig i! I ettertid kunne vi nok ha kortet litt inn på ruten og høydemetrene ved å holde høyde SSØ for Urafjellet. Eller var ruten ganske direkte og lettgått. Det var endel bratte og glatte sva opp ryggen mellom Nordre og Heimre Dyrgrovtjørn, men gresskledde renner mellom svaene som var greie å følge.

Ryggen mellom de to Dyrgrovtjørnene sett fra vest
Kolbjørn skuer utover Nordre Dyrgrovtjørn

Vi ankom topp-området fra nordsiden og fant først trig-punktet (1304) på den nordflaten, GPS her 369426 6555367. Litt NØ for trig-punktet står der en liten varde på GPS 369456 6555400.

Trig-punktet 1304 på nordflaten av Lysekammen
Kolbjørn ved den lille varden på nordflaten

Fortsatte til 1304-toppen lenger sør der PB og Kartverket har definert toppen på GPS 369486 6555237 Fot bolt, noe som stemte helt med mine observasjoner. Stor og flott varde like ved HP, men dessverre ingen utsikt pga tåken. Gjennomgang av høydemålingene på GPS-en viste ingen sikker forskjell mellom nord- og sørtoppen. Skal bli spennende å se når det kommer kart med 1 m koter!

Varden på Lysekammen 1304
Kolbjørn for tredje gang på Lysekammen!
Kolbjørn tok bilde av en glad og fornøyd K-topp samler på hans siste kommunetopp i Rogaland!

Ned igjen omtrent samme rute, mye av tiden i tett tåke der vi måtte følge GPS-tracket fra oppturen. Ut på ettermiddagen ble været og sikten adskillig bedre, noe som fremgår av bildene under.

Mot Urafjellet. Oppklaring med glimt av blå himmel
Landskapet mot Langatjørna i øst
Her ser vi mot Lysesvingene og Øygardsstøylen i sør
Ned mot Strandvatnet i sørvest
Dalen vest for Urafjellet vi fulgte opp og ned

I dalsøkket på omkring 800 moh valgte vi en unødvendig bratt og kronglete vei ned igjen. Følg heller sporet lenger nede mot vest fra oppturen der det var mye bedre å gå.

Etter turen kjørte vi ned til Lysebotn der vi spiste middag og hadde en hyggelig prat. Kolbjørn reiste så tilbake til Figgjo mens jeg hadde fått ordnet med en ny overnatting på Hauane.
Tusen takk for hyggelig turfølge til min siste kommunetopp i Rogaland, Kolbjørn! Veldig kjekt å være på tur med en kar som deg som gir seg god tid, og ikke minst deler min interesse når det gjelder trig-merker og det å finne høyeste punkt på toppene!

Lysekammen fra Strandvatnet NNØ

Sjøl takk

Written by kolla 13.08.2018 09:53

for hyggelig turfølge og for utfyllande og detaljert turrapport! Trur dette må vera ei av dei enklaste rutene til denne toppen. Tidsbruk kan sikkert halveras for dei så har hastverk. For ordens skuld min 4. bestigning av Lysekammen, hehe