Mount Elbrus (07.08.2018)

Written by boa82 (Britt Oustad Andreassen)

Ascents Elbrus West (5,642m) 07.08.2018

Turen til Elbrus varte 10 dager fra 01.08-10.08.18. Ikke bare må visum skaffes i forkant, men for å få dette må en også ha en invitasjon fra Russland. I søknaden for visumet skal det oppgitt eksakt reiserute, noe som gir lite rom for fleksibilitet for øvrig.

DAG 1
Turen startet med fly ned til Istanbul, deretter fly videre til Mineralny Vody som ligger 130 km sørøst for Stavropol og ligger ved hovedjernbanen til Baku. Pegasus flyet landet ca. 00:30 lokal tid og ankomsthallen var svært liten og inneholdt kun noen stoler, kulepenner og skjema til utfylling. Vi måtte stå i kø etter vi hadde fylt ut disse - kom vi igjennom til den 4 meter lange baggasjebåndet og trang hall. Deretter gikk veien i en smal og mørk gang og plutselig stod jeg ute like ved gata i Mineralny Vody. Heldigvis var ikke skyssen min langt unna, og bilturen til Kaukasus kunne begynne. Ca. 4,5 timer senere var vi fremme i Bakandalen og sjekket inn på hotellet 2000 m.o.h.

DAG 2
Russisk frokost på hotellet, deretter tok vi stolheisen opp til 2700 m.o.h. og gikk 1 times tid opp til 3500 m.o.h. mot Mt. Cheget. Utsikt inn til "border area" mot Georgia. Guiden var streng med at vi ikke skulle nærme oss grenseområdet da vi ikke hadde med pass.

DAG 3
Kjøretur opp til gondolbanen. Tok 3 stk. gondoler før vi gikk av på ca. 3500 m.o.h. Vi la fra oss baggasjen i "hyttene" og deretter gikk turen opp til 4200 m.o.h. Dårlig sikt denne dagen. Gondol ned igjen for å sove ved hotellet.

DAG 4
Denne dagen var vi med å frakte forsyninger opp gondolene, varene skulle inn og ut ved gondolbytte og derav bæres opp til "hyttene". Etter litt hvile gikk vi opp til 4500 m.o.h.
Sa02: 86-91% HR: 76. (20:00).
Første natt i hyttene.

DAG 5 "5000 m.o.h. day"
Oppstigningen begynte 09:00 fint vær og gog sikt. Gikk i rolig tempo i 50 min, deretter 10 min pause. Dette ble gjentatt 3 ganger helt til nådde 5000 m.o.h.
Sa02:65% HR: 102. (målt rett etter aktivitet).
Sa02:87% (kl. 20:00)

Hyttene er skipskontainere med 1 vindu og 4 køyesenger (totalt 8 senger). Hjemmesnekret senger og hagemøbellignende madrasser.

DAG 6 "resting day"
Dagen ble tilbragtved hyttene og guiden gikk igjennom teknikker med "self-arrest" med isøks.
Skal møtes kl. 23:00 for kveldsmat og for oss som ikke skal ta SnowCat oppover begynner vandringen 00:00. Det er avtalt å møte de andre ved 4700 m.o.h.

DAG 7 "Summit day"
Klarte dessverre ikke å sove mellom middag og kveldsmat, møtte derfor til kveldsmat med litt hodepine og irritasjon.
Avgang basecamp: 00:07 - rolig gange oppover i mørket. Vinden økte til kuling 4300m m.o.h. Dette medførte frosne hender og mye bruk av energi. Vi kom oss opp til 4700 m.o.h. kl 03:40 og møtte de andre. Turen gikk videre opp til 5100 m.o.h. og fra her begynner traversen inn mot "the saddle of Elbus". Her merkes det lave oksygentrykket godt. Ved forsøk på å øke hastigheten forsøker kroppen med dypere innpust, men til nesten ingen nytte og hastigene må ned igjen til "sakte". Heldigvis løyet vinden og sola stod opp i øst og kastet noen tynne solstråler på oss. I horisonten kunne vi se den enorme skyggen av Elbrus.

Etter mat og hvile ved saddelen ble vi koblet til tauet og begynte opp den bratte stigningen. Tross fokksnø og bratt terreng kunne guiden berolige med at skred kun var å obsere om våren ved ruten. Etter 170 høydemetre flater ruta noe og vi kobles ut av tauene. Her er tempo på de fleste forbipasserende rolig med hyppige pauser. Løypa som er godt merket følges i 10 minutter og endelig blir Europas høyeste punkt synlig. En liten bratt stigning før selve toppunktet nås.
5642 m.o.h. nås kl 09:50. Noe varierende utsikt grunnet skyer. Men en fantastisk følelse å endelig komme seg opp.

Fremme ved Basecamp kl. 12:50.

DAG 8 "Shower day"
Pakking og gondol ned og buss tilbake til hotellet. God og varm dusj og festmiddag om kvelden.