Rundtur rundt Slettningsbu (09.08.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Kyrkjestølen
Ascents Sletterustvatnet SØ (1,464m) 09.08.2018 16:26
Svarteknippa (1,435m) 09.08.2018 17:30

Hadde lyst til å ta en langtur i området rundt Slettningsbu. Da passet det fint med en rundtur rundt Slettningsegge via de to toppene, Sletterustvatnet SØ og Svarteknippa. Kjørte til Kyrkjestølen og parkerte her. Været var delvis skyet og tempen var fin. Fulgte stien inn til Slettningen og deretter ned til Grønevatnet.

På toppen av Sletterustvatnet SØ

Videre et stykke nordover før jeg tok av fra stien og opp til Sletterustvatnet SØ. Veldig lettgått og fint terreng. Ned igjen skrådde jeg litt nordover mot stien. Kom etterhvert til et stikryss og fulgte nå den som gikk til Slettningsbu. Nedenfor Svarteknippa var det på tide å få i seg en liten matbit. Hadde ikke mer med meg enn et rundstykke. Trengte ikke så mye mer. Dette er et fantastisk område for stiløping. Flatt og fint med gode stier.

Flatt og fint terreng med gode og tilrettelagte stier

Gikk videre opp på Svarteknippa. Tok ikke lange tiden opp her. Fulgte ryggen ned igjen i østlig retning til jeg kom ned igjen på stien like før jeg ankom Slettningsbu. Gikk en tur inn i hovedhytten for å se om det var noe liv der. Her satt en eldre dame helt alene. Hun var hyggelig og fortalte at hun ofte pleide å dra opp på hytter alene for å nyte stillheten. Det støtter jeg fullt ut.

Flott sandstrand ved Grønevatnet og gode bademuligheter
Stikrysset vest for Slettningsbu

Jeg ønsket henne et flott opphold og fortsatte nå videre bortover stien sørøstover langs Øvre Årdalsvatnet. Veldig idyllisk. Tok meg en god slurk fra elven og gikk videre opp bakken på østsiden av Slettningsegge. Videre herfra var det en lang og slak nedstigning hvor jeg småjogget på store og tørre steiner. Solen tittet frem mellom skyene og skapte en fin kveldsstemning. En ren fryd.

Slettningsbu

Omsider var jeg tilbake ved stikrysset på vestsiden av Slettningen og fortsatte sørover ned igjen til Kyrkjestølen. Det var en aldeles nydelig rundtur. Nå ventet middag på hytten.