Ponta da Ilha (09.08.2018)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Mantenha (6m)
Ascents Pico do Ponta da Ilha (14m) 09.08.2018 15:38

Açores 2018

- Fascinerende kystlandskap

Etter et par dager på farten tok vi det rolig på formiddagen. Det lå litt skyer inne på øya, men ut mot kysten i øst derimot var det klarvær. Vi tok derfor en kjøretur til Ponta da Ilha, Picos østligste punkt. Her var det merka en fottur i et særegent landskap. Vi gikk oss en runde og fikk også med oss en artig liten pinakkel på veien.

Vi parkerte bilen like før fyret på Ponta da Ilha, og fant raskt den merka stistarten.

Ruta runder på utsida av fyret. Ingen sti her, men godt merka i det spesielle terrenget.

Vi ser over til østenden av São Jorge, naboøya i nord.

Etterhvert blei det sti.

Bru ut til punktet vi har kalt Pico do Ponta da Ilha. Litt artig klyving til topps.

Litt mer vegetasjon langs stien før vi runda inn i landet og satte kursen tilbake mot utgangspunktet. Så vidt vi kunne se er det merka en lengre rundtur der også.

Returen gikk på asfaltert "bygdevei". Vi passerte her et kapell på veien