Uranostraversen-Sagitraversen-Mjølkedalspiggen-Langskavltind (27.07.2018)

Uranostinden (2,157m) 27.07.2018
Uranostinden S1 (2,037m) 27.07.2018
Uranostinden S2 (2,048m) 27.07.2018

Start i Koldedalen kl 06.15. Været var strålende og forventningene høye til dagens langtur. Med på turen idag gikk jeg med to gode venner, Einar og Marte, som nylig har blitt supergira på brattere turer i fjellet.

Turen var nøye planlagt, men allerede etter 20 min, kom turens første (og eneste) tabbe. Var ikke klar over at det gikk sti fra bommen og vi endte opp med å starte på østsiden av elva som renner ned fra Kvitevatnet. Dette resulterte i en unødvendig tidsbruk og en kjip elvevading for å komme oss over.

Vel over på stien ruslet vi jevnt videre og oppover ryggen til vi sto på dagens første topp, Uranostinden S2. Herfra så traversen videre meget luftig og spennende ut og vi gledet oss til å ta fatt på utfordringen. Enkelt bort til S1 før eggen ble brattere og luftigere. Tok på tauet og gikk på løpende sikringer opp til toppen som vi nådde 10.30. Vel oppe var vi positivt overrasket over hvor raskt det gikk

Tok en matbit nede i skardet mellom Slingsbytinden og Uranostinden før vi rettet nesa mot Sagitraversen. Krysset breen og holdt nord for Uraknatten før vi gikk opp på ryggen mellom Mjølkedalspiggen og Sagi. La fra oss overflødig breutstyr her.

Grei skuring opp til Søre Sagi. I følge en forklaring skulle denne traversen strate bred som en firefelts mototveg, for så å bli tofelts før det til slutt bare var midtstripen igjen. Denne beskrivelsen stemte meget bra og da eggen virkelig smalnet til, var den ikke stort bredere enn en liten meter. Vi gikk på løpende over dette partiet og sto til slutt på N2 kl 13.45. Turen tilbake over eggen gikk fint uten de store vanskelighetene.

Vandret bort til foten av Mjølkedalspiggen og startet på oppstigningen der. Raskt og effektivt til toppen og vi kløyv greit forbi den gule trekanten som er en 3-4 meter bratt hammer. Ned igjen firte jeg Einar og Marte forbi hammeren før jeg klatret etter. Kom oss bort til breutstyret, bandt oss inn i tauet og ruslet over til dagens siste topp, Langskavltinden. Ble en rask bestigning av denne før vi vendte snuta hjemover.

Dette var Einar sin første skikkelige bretur. Artig å gå på en såpass sprekkete bre der vi fikk lekt oss over isbroer og kryssing av brede og dype sprekker.

Tilbake til bilen kl 20.15 og 14 timer på tur. Smakte utmerket med middag og cola i solnedgangen. Takk for turen Einar og Marte!