Formokampen på sykkel (01.07.2018)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Putten seter (970m)
Endpoint E6 ved Formo (448m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Formokampen (1,428m) 01.07.2018

Tid for en bedagelig familetur med kone og hund. Jeg på stisykkel og hun (og hund) til fots. Vi parkerte på Putten Seter etter å ha passert en bom hvor det ikke var mulig å betale med vanlige betalingsmidler, men kun kontanter. Jeg har ikke engang sett kontanter på flere år så det ble vanskelig. Løsningen ble å legge en lapp med mobilnummeret mitt i billettkonvolutten med anmodning om at de skulle bruke tjenesten "Be om betaling" på Vipps. Men jeg har ikke hørt noe siden..

Vi tuslet og syklet på stien oppover i lia denne varme sommerdagen. Sommeren 2018 går vel inn i historien som den varmeste og fineste i dette århundre. Eneste ulempen er at både bekker og små fjellvann er helt uttørket så man må passe på å ha med seg nok drikke til mennesker og dyr.

Etter en rolig tur opp koste vi oss litt på toppen før vi skilte lag. Nå var det tid for meg med en real nedkjøring på sykkel. Ned fra Formokampen, ned igjennom skogen og ned den stupbratte stien i Formolia helt ned til E6. Kona og hunden gikk ned igjen til bilen og tok den for å møte meg i en lomme på riksveien der jeg kom ned.