Grasdalskollen med omkringliggende PBE’r (08.08.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Aklangsbrenna (608m) 08.08.2018
Elgstøhøgda (551m) 08.08.2018
Grasdalskollen (642m) 08.08.2018
Grasdalskollen sørvest (629m) 08.08.2018
Roensæterhøgda (632m) 08.08.2018
Roensæterhøgda sør for (609m) 08.08.2018
Vangshaugen (616m) 08.08.2018

Parkerte i Kalvedalen mellom Tverrsjøen og Gjerdingen, der bomveien til Roensætra starter. Fin parkeringsplass her. Gikk vegen inn til Roensætra og blåmerket sti i retning Holosætra. Etter myra oppe på høyden tok jeg av stien mot venstre og bratt opp på Roensæterhøgda 632.
1.8 kilometer hit.

Roensæterhøgda

Fortsatte sydover og ned fra Roensæterhøgda. Mye stup og ulendt med mye steinblokker nedover her. Kom ned i ei myr, som jeg gikk langs. Dreide så mot sydvest og gikk opp på Roensæterhøgda sørvest 609. 2.7 kilometer hit.

Roensæterhøgda sørvest for

Gikk videre sørover i retning Hesteskovatnet. Mange bratte stup og steinblokker i traseen jeg gikk. Dreide etterhvert sydestover og kom frem til Hesteskovatnet. Gikk på sydsiden av vatnet og fortsatte sydvestover og oppover lia til toppen av Aklangsbrenna 608. Fint å gå opp her i gammel granskog. 4.4 km hit.

Aklangsbrænna

Gikk nordøstover ned lia syd for der jeg gikk opp. Like fint å gå her. Gikk bratt opp lia 100 meter nord for Grasdalsputten. Gikk videre opp på Grasdalskollen sørvest 629. 5.8 km hit.

Grasdalskollen sørvest

Gikk videre mot nordøst. Fint å gå her opp på høyden. Åpent og myrlendt. Traff på flere høye stup når jeg nærmet meg Grasdalskollen. Hadde gått 6.6 km når jeg kom opp på Grasdalskollen 642.

Grasdalskollen

Fulgte tråkk nordover og bratt nedover. Dreide mot øst og gikk videre bratt nedover og deretter opp på Vangshaugen 616. Hadde gått 7.1 km når jeg kom hit.

Vangshaugen

Gikk sydøstover ned av Vangshaugen. Bratt, men fint å gå ned her. Kom etter hvert frem til blåmerket sti. Gikk denne noen hundre sørover, før jeg dreide av mot øst og opp på Elgstøhøgda 551. Det var 8.6 km hit.

Elgstøhøgda

Gikk tilbake til den blåmerka stien, som jeg fulgte nordvestover tilbake over Roensætra og ned til bilen nede i Kalvdalen. Totalt ble turen 11.7 km lang. Værmeldinga til Yr stemte ikke. Regnet som var varslet til ettermiddagen, kom allerede i ti-tiden akkurat når jeg begynte på turen. Så det ble en våt tur i marka.