Brakstadfjellet og Røysetfjellet (08.01.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Brakstadfjellet (318m) 08.01.2012
Røysetfjellet (259m) 08.01.2012

DE TO SISTE PF > 100 m I MELAND

Endelig en fridag med gode værmeldinger! Astrid og jeg kjørte nordover over Nordhordlandsbroen til Meland kommune for å plukke med oss noen flere småtopper der ute i øyriket i vest. Gjennom Bergen og Åsane var det tett tåke, men da vi nærmet oss dagens turmål klarnet det heldigvis opp. Vi kjørte til Tveit og parkerte ved en infotavle mellom Vollo og Brakstad med beskrivelse av turen til

BRAKSTADFJELLET
Herfra går det en fin turvei over til nabobygdene Sjurdal og Myrtveit. Turen til Brakstadfjellet er utmerket beskrevet på ss 628-9 i boken Opptur Hordaland (2007) av Anne Rudsengen og Finn Loftesnes, og vi fulgte beskrivelsen her. Stien opp mot toppen er tydelig merket og mye brukt. I dag var den meget våt og gjørmete og delvis isete i øverste del. Vi startet kl 1150, og brukte en liten time opp til toppen. Praktfull utsikt over Meland og Holsnøy, og mot Radøy. På toppen er der en gammel steinvarde og nedblåst trigmerke på GPS 0287725 6718762. Det dominerende elementet på toppen er imidlertid en svær elektronisk innretning som er satt opp av Luftfartverket og som styrer innflygingen mot Flesland flyplass. Turbok på vestsiden av bygningen. Ned igjen samme vei til bilen. GPS Turdata: 4.4 km og 360 hm. Vi brukte to timer på turen, inkludert en 20 min pause i godværet på toppen.

Brakstadfjellet sett fra øst (Tveit)
Luftfartsverkets "flygende tallerken" på Brakstadfjellet
Utsikt vestover i havet fra Brakstadfjellet

RØYSETFJELLET
Selv om det hadde vært mulig å fortsette fra "bygdeveien" på ca 100 moh østover til Røysetfjellet var det såpass vått og glatt i terrenget at vi valgte en annen og kortere rute. Vi kjørt opp til gården Røyset ca 100 moh. Her ble det litt fram og tilbake for å spørre etter sti mot toppen (vises på GPX sporet). Det gikk ikke noen god sti til toppen. Vi gikk over innmark med bilvrak av gamle SAAB-er og spredte villsauer før vi kom oss opp på østsiden av fjellryggen ut mot toppen. Enkelte steder var der antydning til sti merket med gule bånd, andre steder ble det å kjempe seg gjennom tett einerkratt. Toppen består av to omtrent like høye kuler. GPS koordinatene er lagt til den sørligste som er en haug uten markering på GPS 0289352 6718857 Ca. 30 m lenger nord er det bygget en varde. Det virket som om dette punktet var ca 1 m høyere. GPS her 0289350 6718889. Tåken var nå begynt å legge seg i lavere deler av terrenget, noe som ga en ganske spesiell visuell effekt. Tilbake samme vei. Vi brukte ca 1.5 t på denne delen av turen, og var nede igjen ved bilen kl. 16.
Dette var min siste PF 100 topp i Meland, og den nestsiste for Astrid.

Fra Røysetfjellet mot vest. Bomullståke legger seg over landskapet
"Kulturlandskap" på nedlagt bruk, Røyset!
Varden på Røysetfjellet. Øyjordsfjellet og Gaustadfjellet stikker opp av tåken i nord

Missing title

Written by Mayhassen 03.04.2014 22:42

Gikk direktevarianten over Tveitanipa og fulgte da ok sti hele veien til topps, ned igjen gikk jeg stien til den krysset en gammel kjerrevei, denne førte meg ned til en gård rett nord for der det står Tveit på kartet, ca 300m øst for veien inn ved Follo.